Anadili Türkçe olan öğreniciler, Almanca dilbilgisini nasıl edinirler? Bu öğreniciler ile anadili Almanca olan veya herhangi bir anadili konuşucunun ikinci yabancı dil olarak Almanca dilbilgisi edinimi arasında anlamlı bir fark var mıdır? Öğrenilerek edinilmeye çalışılan ikinci bir dilin edinim sürecini hızlandırmak için dışarıdan müdahale etmenin mümkün olup olmadığı, mümkünse bu süreç insanlığın lehine nasıl dönüştürülebilir ve Türkofonlarda Almanca edinimi nasıl bir süreç izler?Bu tezin amacı yukarıdaki sorulara cevap bulmakla birlikte derslerle değiştirilmesi mümkün olmayan ve dildışı etkenlerden etkilenmeyen Almanca dilbilgisinin, anadili Türkçe olan öğreniciler tarafından belirli aşamalarla edindiğini varsayan varsayımın gerçekliğinin sınanması olacaktır.Bu çalışmada özetle şunlar amaçlanmaktadır;?Birinci dil edinimi ile ikinci dil ediniminde var olan güncel kuramsal tartışmalar konusunda özet bilgi vermek,?D2 edinimini etkileyen bireysel, toplumsal ve çevresel etkenler hakkında kısaca değinmek,?Dil ediniminin içgüdüsel ilkelere dayandığı varsayımın gerçek olup olmadığını deneye dayalı test etmek. Bu varsayım, test edilmeye çalışılırken Evrensel Dilbilgisi anlayışın iki farklı dil edinim varsayımı dikkate alınmaktadır.1. İnsanların doğuştan dil yetisine sahip olduğunu varsayan Chomsky'nin `Evrensel Dilbilgisi' (Universal Grammar) görüşü,2. Çocukların bir küme tümel dilsel ulam bilgisiyle doğduklarına karşı çıkarak çocukların kimi genel süreçler ve çıkarım kurallarıyla doğduklarını ileri süren Dan Slobin'in `Evrensel İlkeler Dizgesi' (Operating Principles) görüşü.Dil ediniminde Evrensel Dilbilgisi (ED) anlayışına dayanan böyle bir varsayım bu çalışmada deneye dayalı olarak test edilmeye çalışılacaktır. Test için Sakarya Üniversitesi, Alman Dili ve Edebiyatı hazırlık sınıfı öğrencileri seçildi ve bu öğrencilerin çeşitli zamanlarda yazdıkları metinler, Almanca dilbilgisinin belli yapı ve biçimleri göz önünde bulundurularak sayıbilimsel açıdan çözümlenmeye çalışıldı. Bu çözümlemenin amacı Türkofonlarda Almanca fiil çekimi ve kiplerin hangi aşamadan sonra edindiği, hangi zaman ve kipin edinim sıralamasında daha önce yer aldığını ve elde edilen bulgular ile DİGS-Projesinin sonuçlarının karşılaştırılması ve ikisi arasındaki benzerlik ve farklılıkların tespit edilmesi olacaktır.288 ders saati süresince yapılan dört aşamalı çözümlemenin ardından Sakarya Üniversitesi, hazırlık sınıfı öğrencilerinin Almanca fiil ve kip edinim sıralamasıyla Frankofonların Almanca fiil ve kip edinim sıralamasında büyük benzerlikler olduğu ancak bütünüyle örtüşmediği saptanmıştır. Frankofon öğrenciler, Partizip II yapmada hiç zorlanmadıkları gibi bu zamanı Präteritum'dan daha önce edindikleri izlenmişken, Türkofon öğrencilerin her iki zamanı aynı anda edindikleri hatta bazı öğrencilerin Präritum'u Partizip II'den daha önce edindikleri gözlenmiştir.
How do students, whose mother tongue is Turkish, acquire knowledge of the German language? Is there any significant difference between these students and the students, whose mother tongue is German or any other native speakers, while they are acquiring German language as a second language? Is an intervention of second person possible to accelerate the process of the acquisition of the second language, which tried to acquire by intervening being learned? How can it be turned to advantage of the humankind, if it is possible? How does an acquisition of German language follow by Turkophones?The purpose of this thesis is to find answers to the questions above as well as to test the integrity of the assumption saying that German grammar, which cannot be exchanged with the other classes and isn't affected by the non -linguistic factors is learnt by the Turkish-speaker students in specific processes.The main purposes of this thesis are:?To give a summery information about the current theoretical debates, which exist in the First and Second Language Acquisition,?To touch on the social, individual and environmental factors of the acquisition affects of L2 briefly,?To test with experiments, wether the hypothesis, which assumes that the language acquisition based on intuitive principles, is true or not. The assumption of the different language acquisitions in the Universal Grammar mentality are taken into consideration, while we are trying to test this assumption.1.Chomsky?s `Universal Grammar? assumes that people are capable of the innate language opinion.2.Dan Slobin?s`Universal Operating Principles? assumes that the children were born with the general rules of some processes and deduction. Nevertheless, his opinion opposes that the children were born with a cluster of universal linguistic categorical knowledge.The hypothesis, which based on `Universal Grammar? in the language acquisition, will be tested in empirical studies. The students in University of Sakarya, Departure of German Language and Literature in preparatory class were cheosen for these empirical studies. Texts, which are written in different times by these students, were analyzed by considering the structure and forms of German language. The purpose of this analyzes is to determine similarities and differences between DİGS-Project and our project, which get findings that Turkophones acquired conjugation and modes of German language after which phases and which modes and conjugation take place before in ranking of acquisition.It has been observed that there are a great similarities and differences between ranking of German modes and conjugation acquisition between the students in University of Sakarya and Frankophones after four-stage analysis along 288 hours but the ranking of acquisition are not completely overlapped. While it is being observed that the students of Francophones don?t have difficulties in making of Partizip II and that they acquire this tense earlier than Präteritum, the student of Turkophones acquire both of the tense at the same time, even same students acquire Präteritum earlier than Partizip II.