Turizm bireylerin belirli amaçlarla bulundukları yerler dışında yaptıkları gezilere yönelik değişik eğlence, dinlenme, spor, kültürel aktiviteleri kapsayan farklı milletlerden ve dinlerden pek çok kişiye aynı anda hizmet verebilen bir endüstridir. İnanç turizmi, turistin seyahate katılma amacının dini açıdan kutsal yerleri ziyaret etmesini içeren bir turizm çeşididir. İnsanların dini inançlarına bağlı olarak ibadetleri farklılaşmakla birlikte birçok dinde temel ibadetlerden biri de kutsal mekanları ziyarettir. Bu bağlamda hac ve umre faaliyetleri, inanç turizmi kapsamında değerlendirilmektedir. Farklı milletlere mensup olan milyonlarca kişinin her yıl hac ve umre ibadetini yerine getirmek için seyahat etmesi, bu faaliyeti düzenleyen seyahat acentaları gibi hizmet sağlayıcılarına büyük sorumluluklar yüklemektedir. Ulaşım, konaklama, rehberlik, transfer, vize işlemleri gibi turistik hizmetleri hac ziyaretçilerine sunan seyahat acentaları bu görevleri yerine getirmeleri esnasında tüketicilerin memnuniyetlerini üst düzeyde tutmaları için bazı zorluklarla karşılaşmaktadır. Bu çalışmanın kapsamı tüm bu hususlar göz önünde bulundurularak belirlenmiştir.Bu çalışma ile turizm bilimi çerçevesinde insanların mensup oldukları dini inançlarına bağlı olarak yerine getirmekle yükümlü oldukları hac ibadetlerinin ne olduğu tartışılmış, bu kapsamda, İlahi olmayan dinler ve İlahi dinlerin ibadetleri ve hac faaliyetleri incelenmiştir. Literatür çalışması sonucunda elde edilen veriler, kişilerin inançları doğrultusunda ibadetleri gereği yerine getirmekle mükellef oldukları birtakım kurallar ve kaidelerin varlığını ortaya koymaktadır. Bu çalışmada hac ve umre organizasyonu düzenleyen seyahat işletmelerinin hac ve umre organizasyonlarında karşılaştıkları sorunları ve bu sorunlara ilişkin neler yapılabileceği araştırılmıştır. On beş adet hac ve umre organizasyonu düzenleyen seyahat işletmesinin yöneticisine yarı biçimlendirilmiş mülakat yapılarak söz konusu organizasyonda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara yönelik neler yapılabileceği sorulmuş ve sonuçları değerlendirilmiştir.Araştırma sonucunda seyahat işletmeleri yöneticilerinin farklı birimlerle alakalı sorunlar yaşadığı belirlenmiş ve bu konuda çözüm üretilmesine dair bir takım çalışmalar yürüttükleri sonucuna varılmıştır.
Tourism is an industry that includes different entertainment, recreation, sports, cultural activities and serve to lots of people from different nationalities and religions for trips of individiuals outside locations with specific purposes.Faith Tourism is a types of tourism that tourists purposes of participation to travel is visiting to sacred places from the point of religious. Differ from depending on the worship of the people with religious beliefs; visiting to sacred places is one of the main worship in many religions. In this context, the hajj and umrah activites is considered within the scope of religious tourism. Millions of people from different nationalities travel to fulfill the hajj and umrah worship each year, service providers such as travel agencies that can conduct these activites imposes great responsibilities. Travel agencies, which offering touristic services such as transportation, lodging, guides, transfers, visa procedures to pilgrimage visitors, encounters some difficulties to keep high level of satisfaction of consumers while fulfilling these tasks. The scope of this study was determined taking into account all these considerations.With this work is discussed what is hajj worship that people ar obliged to fulfill linked to religious beliefs within the framework tourism scicence, in this context the non divine and divine religions and hajj worship are studied. Obtained data resulting from literature reveals the presence of certain rules and bases of people are obliged to fulfill according to beliefs. In this study, travel managements problems which organizing hajj and umrah organizations during these organizations and what can be done about these problems, issues faced by organizations are investigated. Fifteen travel agencies managers organizing hajj and umrah are asked to problems faced by organization and what can be done about the problems with semi-formatted interview and results are evaluated.As a result of studies is identified to travel agencies managers have some problems about different units, external and internal problems and concluded that they carry out some studies on this subject for solutions and also expected some solutions from govement