Açık Akademik Arşiv Sistemi

el-Fıkhu'l-ekber eserleri bağlamında Ebu Hanife ve İmam Şafi'nin kelami görüşleri

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Mustafa Akçay
dc.date.accessioned 2021-04-01T06:54:29Z
dc.date.available 2021-04-01T06:54:29Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Gör, Salih. (2012). el-Fıkhu'l-ekber eserleri bağlamında Ebu Hanife ve İmam Şafi'nin kelami görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/92204
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Ebû Hanîfe (80-150/699-767) ve İmam Şâfiî (150-204/767-820), İslâm düşünce tarihinin teşekkülündeki en önemli simalardandır. Bu iki önemli zata ait aynı isimli ?el-Fıkhu'l-Ekber? Akâid-Kelâm eseri bulunmaktadır. Çalışmamızda bu eserler bağlamında adı geçen İslam âlimlerinin kelâmi görüşlerini inceledik.Ebû Hanîfe'nin el-Fıkhu'l-Ekber'i, selefî metoddan kelâm metoduna intikal özelliği taşıyan bir eserdir. Bu eserde inanç esasları sade ve tartışmadan uzak bir biçimde özet olarak ifade edilmektedir.İmam Şâfiî'ye nispet edilen el-Fıkhu'l-Ekber'inde ise konular, Ebû Hanîfe'ye nispetle daha ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Özellikle Allah'ın sıfatları konusu eserde genişçe yer tutmaktadır. Eser, sistematik bir kelâm kitabı niteliğindedir. İmam Şâfiî, konuları nasslarla ve aklî delillerle izah etmiştir. Gerekli gördüğü yerlerde ayrıntıya girmeden muhaliflerine verdiği cevaplarla da dikkat çeker.?el-Fıkhu'l-Ekber Eserleri Bağlamında Ebû Hanîfe ve İmam Şâfiî'nin Kelâmî Görüşleri? adlı araştırmamız bir giriş ve iki bölümden müteşekkildir. Giriş bölümümüzde müelliflerin yaşadıkları sosyo-kültürel çevre hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölümde Ebû Hanîfe ve İmam Şâfiî'nin hayatları ile ilmî kişilikleri; ikinci bölümde el-Fıkhu'l-Ekber eserleri bağlamında Ebû Hanîfe ve İmam Şâfiî'nin kelâmî görüşleri incelenmeye çalışılmıştır. Sonuç kısmında ise Ebû Hanîfe'nin İmam Mâtürîdî'ye, İmam Şâfiî'nin de İmam Eş'arî'ye kaynaklık edip etmediği ifade edilmiştir. Bu çalışmanın geçmişte de ele alınan bu konulara yeni bir katkı sağlayacağını ümit ediyoruz.
dc.description.abstract Abu Hanifa (80-150/699-767) and ImamShafi'i (150-204/767-820) are the most important persons in the formation process of the history of islamic thought. Both of them have one each theology books that samely named ?Fıkhu?l-Akbar?. In our study, we have examined these two islamic scholars? theology views in the context of above-mentioned books.Abu Hanifa?s named ?Fıkhu?l-Akbar? book has qualification of passing from predecessors? method to theologian method. In this book, the rules of the belief have been explained briefly without discussion.In Imam Shafi'i?s ?Fıkhu?l-Akbar?, the subjects have been discussed in more detailin relation to Abu Hanifa. In that book, especially, the subject of adjectives for God has been taken up in detail. The study has the characteristics of a theological book. Imam Shafi?i has explained the issues with religious and rational evidences. He has attracted a great deal of attention with giving summary answers to his opponents.Our study that named ?Abu Hanifa?s and Imam Shafi?i?s theology views in the context of Fıkhu?l-Akbar books? is composed of one introduction and two sections. In the introduction given information about two authors? socio-cultural environment where they live in. while Abu Hanifa?s and Imam Shafi?i?s lifes and scientific personalities are handledin the first section, these two authors? theology views thatin the context of Fıkhu?l-Akbar bookshave been discussed in the second section. At the conclusion, given information about that whether Imam Maturidi be affected by Abu Hanifa or not and whether Imam Ashari be affected by Imam Shafi?i or not. We hope that this study will newly contribute that subjects considered on former.
dc.format.extent VII, 129 yaprak : şekil ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject el-fıkhu'l-ekber
dc.subject Kelam
dc.subject Ebu Hanife
dc.subject İmam Şafii
dc.title el-Fıkhu'l-ekber eserleri bağlamında Ebu Hanife ve İmam Şafi'nin kelami görüşleri
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Kelam
dc.contributor.author Gör, Salih
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/