Bu çalışmada Âşık Davut SULARİ'nin sanatı ve gerek TRT-THM repertuarındaki eserlerinin, gerekse MESAM kayıtlarındaki eserlerinin yanı sıra SULARİ'nin Gezgin Âşıklığı nedeniyle evlerde doldurulmuş olduğu kasetlerden alınan eserlerinden tespit edilen toplam doksaniki (92) eser müzikal analiz yönünden incelenmiştir.Birinci bölümde Erzincan'ın tarihçesi ve coğrafik özelliklerinden kısaca bahsedilmiştir. İkinci bölümde âşıklık geleneğinin İslamiyet öncesi ve İslamiyet sonrası dönemdeki durumu incelenmiştir. Üçüncü bölümde Âşık Davut SULARİ'nin hayatı ve sanatı üzerinde durulmuş, son bölüm olan dördüncü bölümde ise, doksaniki (92) adet eserin Makam dizisi, ses genişliği, form analizi, usül yapısı, incelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Âşık Davut Sulari, Badeli Âşık, Erzincan, Gezgin Âşık
In this study, Minstrel Davut Sulari's 92 work of art that are gathered from his homemade recordings which arises his traveling minstrel life style - his creations in the repertory of TRT-THM (Turkish Radio and Television Cooperation Turkish Folk Music) and MESAM (Musical Work Owners' Society of Turkey) recordings has been studied with respect to musical analysis.In the first chapter, the history and geographical properties of Erzincan has been briefly mentioned. In the second chapter, the tradition of being minstre has been studied by considering both before and after the era of Islam. While third chapter focuses the art and life of Minstrel Davut Sulari? , the makam (a concept of melodic creation that determines tonal relations, tessitura, starting tone, reciting tone, and the finalis, as well as an overall indication of the melodic contour and patterns) series, form analysis, rhythmic structure and compass of his 92 work of art has been studied in the fourth chapter.Keywords: Minstrel Davut Sulari, Badel Minstrel, Erzincan, Traveling Minstrel