Birey açısından olduğu kadar örgütler açısından da oldukça fazla önem arz eden kariyer ve kariyer tercihleri konularının literatürdeki birçok çalışmada farklı yönleriyle incelendiği görülmektedir. Bu araştırmada ise kariyer tercihi konusu, işletme fakültesi dördüncü sınıf öğrencileri örneğinde, bireyin çalışma alanına (özel sektör, kamu sektörü veya kendi işinin sahibi olma) ve işletme birimine (muhasebe, pazarlama vb.) yönelik tercihleri çerçevesinde ele alınmıştır ve bireylerin kişilik tipleri ve demografik özelliklerinin kariyer tercihlerindeki rolünün ortaya konması amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinin benimsendiği araştırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırma evreni Sakarya Üniversitesi İşletme Fakültesi son sınıf öğrencileri olarak belirlenmiştir ve araştırma verileri 414 kişinin katılımıyla elde edilmiştir. Veriler ise SPSS 17.0 programıyla analize tabi tutulmuştur. Kullanılan istatistik analiz yöntemleri ise ortalama, standart sapma, frekans dağılımı ve Ki-Kare, one-way ANOVA, Scheffe testleri olarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre katılımcıların kariyer tercihleri; cinsiyet, ortalama gelir gibi çeşitli demografik özelliklere göre farklılaşmaktadır. Ayrıca katılımcıların kariyer tercihlerinin, BFKK?nın kişilik boyutlarından dışa dönüklük ve deneyime açıklık kişilik boyutları açısından farklılaştığı saptanmıştır. Öte yandan, sorumluluk, uyumluluk, duygusal dengesizlik kişilik boyutlarına göre ise kariyer tercihleri açısından anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Anahtar Kelimeler: Kariyer, Kariyer Tercihleri, Kişilik, Beş Faktör Kişilik Kuramı
Career and career preferences issues are critical both for the individual and organizations and that is why these topics are widely discussed in terms of the academic studies. Many studies in the literature dealt with different aspects of career preference and its factors are still maintaining its importance in today?s studies and also carrier preference is the subject of several studies. In this study, the career preferences in the business school case of fourth-grade students, with the work choice of the individual (private sector, public sector or self-employment) and business units (accounting, marketing, etc.) have been studied within the framework of the demographic characteristics and personality traits.In this research quantitative research method has been adopted and for the data collection survey research method was applied. The population of the study is determined as the senior class students in the Business Faculty of Sakarya University and the data collected through 414 valid questionnaires. The data were analyzed with using SPSS 17.0 program. The statistical methods used in the study determined as mean, standard deviation, frequency distribution and chi-square, one-way ANOVA, Scheffe tests. According to findings of the research, participants? career preferences vary depending on some demographic characteristics such as gender and the average monthly income. Furthermore career preferences of the participant differentiated depending on the extraversion and openness to experience dimensions of FFPD. On the other hand, carrier preferences of individuals are not differentiating with dimensions of conscientiousness, agreeableness, and neuroticism. Keywords: Career, Career Preference, Personality, Five Factor Theory of Personality