Turizm sektörünün geleceği göz önüne alındığında nitelikli personel ihtiyacının çok büyük bir önem taşıdığı görülmektedir. Nitelikli personel yetiştirmeyi ve nitelikli personeli sektöre kazandırmayı amaçlayan turizm eğitimi veren yüksekokulların ve meslek yüksekokullarının öğrencilere verdikleri teorik ve uygulamalı dersler de ön plana çıkmaktadır. Bu okullardan aldıkları eğitimlerle sektöre ilk adımlarını stajlarla atmaya başlayan öğrencilerin sektör hakkındaki ilk fikirleri oluşmaya başlamaktadır. Öğrencilerin stajları süresince pek çok sorunla karşılaştığı bilinmektedir. Bu sorunların bilinip, sorunların çözümü için gerekli olan çalışmaların yapılması sonucunda staj dönemlerinde öğrenciler çok az sorun yaşayacak ya da hiç yaşamayacaklardır. Bu da öğrencilerin staj dönemlerinin daha zevkli ve daha verimli geçmesini sağlayarak, onların mezun olduktan sonra da turizm sektöründe çalışmalarını sağlayacaktır.Araştırmanın temel amacı, turizm eğitimi alan yükseköğretim öğrencilerinin staj dönemlerinde yaşadıkları sorunları belirleyerek, turizm eğitimi alan lisans ve önlisans öğrencilerinin staj konusundaki düşünce ve algılamaları arasındaki farklılıklarını belirlemektir. Lisans ve önlisans düzeyinde turizm eğitimi veren İstanbul, Kocaeli ve Sakarya Üniversitelerinde lisans düzeyinde 3. ve 4.sınıf öğrencilerinin önlisans düzeyinde ise 2.sınıf öğrencilerinin toplamda 469 öğrencinin katıldığı anket yöntemiyle bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Anket sonuçları istatistikî metotlarla analiz edilmiştir. Yapılan faktör analizi ve demografik özellikler açısından yapılan t-testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova) sonuçlarına bakıldığında öğrencilerin staj dönemlerinde eğitim düzeyleri arasında, işletme ile ilişkiler, turizme bağlılık ve işletme koşulları faktörlerinde farklılıklar olduğu görülmektedir. Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin staj dönemlerinde önlisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilere oranla aldıkları eğitimin daha iyi olması, kendilerine geleceğin yönetici gözüyle bakılması, motivasyonlarının daha yüksek olması gibi sebeplerden dolayı daha az sorun yaşadıkları ve sektör hakkında daha pozitif düşüncelere sahip oldukları anlaşılmaktadır. Her iki düzeyde de turizm eğitimi alan öğrencilerin staj dönemlerinin turizm sektörüne uygun olarak plânlanmadığından şikâyet ettikleri görülmektedir. Yaşanan bu sorunların çözümü için hem eğitim kurumlarına, hem turizm işletmelerine, hem de Turizm ve Milli Eğitim Bakanlık?larına çok fazla iş düşmektedir Anahtar Kelimeler: Eğitim, Turizm Eğitimi, Staj, Staj Sorunları, Turizm Eğitiminde Staj
Considering the future of tourism sector, it is seen that the requirement for qualified personnel is of vital importance. And theoretical and applied courses which the graduate schools and vocational high schools ? giving tourism education to the students and aiming to train qualified personnel and bring the qualified personnel in the sector ? come to the forefront, as well. The first opinions of the students ? starting to take their steps by internships in the sector through the educations they receive from those schools ? about the sector begin to take shape. It is known that the students confront many difficulties during their internships. As a result of knowing those difficulties and performing the actions required for the solution of the difficulties, the students will have very few difficulties or have no difficulty during their internship periods. And this will cause the internship periods of the students to go more enjoyable and more productive and cause them to work in tourism sector even after they graduate. The main objective of the study is to determine the differences between opinions and perceptions of undergraduates and associate degree students ? who receive tourism education ? about internship by detecting the difficulties which higher education students have during their internship periods. This study has been implemented in İstanbul, Kocaeli and Sakarya Universities giving tourism education at the levels of bachelor?s degree and associate degree through survey method where 3rd and 4th class students participate at the level of bachelor?s degree while at associate degree level, 2nd class students and in total, 469 students participated in. The results of the survey have been analyzed by statistical methods. When the results of factor analysis and t-test made in terms of demographic features and one-way analysis of variance (Anova) are examined, it is seen that there are differences between the education levels of students and in the factors of relationships with the establishment, attachment to tourism and operating conditions during internship period. It is understood that the students receiving tourism education at the level of bachelor?s degree have fewer difficulties and have more positive opinions about the sector during their internship periods due to the reasons such as the fact that their education is better than the students receiving education at the level of associate degree, that they are regarded as the managers of future, that their motivations are higher. It is seen that the students receiving tourism education at both levels complain that their internship periods are not planned in accordance with tourism sector. For the solution of those difficulties experienced, both the educational institutions, tourism establishments and Ministry of Tourism and Ministry of National Education have too many responsibilities. Keywords: Education, Education of Tourism, Training, Problems of Training, Training at tourism