Karşılaştırma kavramını bilimsel bir metot olarak incelendiği bu çalışmada, karşılaştırma kavramının bilim adamları ve komparatistler tarafından verilen tanımları üzerinde durularak bu kavramın tarihsel süreç içerisindeki değişimi ve gelişimi irdelenmeye çalışılmıştır. Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi alanında yapılan çalışmaların, son yıllarda önemli bir yer edindiği görülmektedir. Bu bağlamda değerlendirilecek olursa, 20. yüzyıl Alman Edebiyatının en önemli temsilcileri arasında yer alan Çek asıllı Franz Kafka ile günümüzde yaşamını sürdüren Alman asıllı Siegfried Lenz?in belirli eserlerindeki baba motifini ne şekilde ele aldıkları, aynı zaman diliminin farklı dönemlerinde yaşamını sürdürüp eserler veren iki yazarın bakış açıları ve düşünceleri göz önünde bulundurularak karşılaştırılmıştır. Günümüzde oldukça önemli bir yere sahip olan karşılaştırmalı edebiyat kavramı, kullanım alanları ve hangi yöntem ve metodlar ile birlikte kullanıldığı, bu kavramın edebiyat bilimindeki yeri ve önemi, Siegfried Lenz ve Franz Kafka?nın adı geçen eserleri esas alınarak örneklerle açıklanmıştır.Çalışmamızın son bölümünde, Franz Kafka ve Siegfried Lenz?in eserleri baba motifi açısından değerlendirilerek bu motifin her iki yazarın ele alış biçimindeki benzer ve farklı noktaları incelenmiş ve uygulamalı bir karşılaştırma örneği sunulmuştur.Sonuç olarak, aynı dönemin farklı zaman dilimlerinde yaşamını sürdüren her iki yazarın da eserleri, döneme damgasını vuran düşünceler göz önünde bulundurularak karşılaştırılmış, benzer ve farklı noktalar vurgulanmak istenmiştir. Anahtar kelimeler: motif karşılaştırması, karşılaştırmalı edebiyat, komparatistik, baba-oğul ilişkisi.
In this study, the comparison is examined as a scientific concept. On this concept, the definitions given by scientists and comparatists. It?s tried to be reflected from its beginning how this definition is detected and how the scientists interpreted its changes.The use of this terms is not limited to only the literature. It refers to certain areas of the literature related to sociology, philosophy, art, music, fine arts, literature, or other areas. Researches on issues of comparative literature have an important place in literature science. This work aims to reveal how both of these two writers interpret the theme of father motif. We tried to compare the work of both authors who lived in different periods of life.We tried to determine which methods are used in the works of this authors. In this context we evaluated the similarities and differences of the works of this authors by comparison.It?s tried to be reflected from its beginning how this definition is detected by literary people and how they interpreted its changes. The areas and methods of comparative literature are described with examples of the works of Franz Kafka and Siegfried Lenz.In the last part of this study the works of Franz Kafka and Siegfried Lenz are discussed with regard to father motif. It?s studied how this type of motif appears in Franz Kafkas and Siegfried Lenzs works.As a result, we tried to compare the work of both authors who lived in different time frames. In this context the father motif in the works is criticized by comparing them with each other. Keywords: comparison of motif, comparative literature, father-son relation