Faaliyetlerini gerçekleştirebilmek için ihtiyaç duyduğu kaynakların önemli bir bölümünü devletten, özel sektörden ya da bireylerden gelen bağışlarla sürdüren ve sayıları gün geçtikçe artan sivil toplum kuruluşları (STK), artan rekabet ve devletten gelen yardımların göreceli olarak azalması sebebiyle bireylerden gelen bağışlara daha çok bel bağlamak durumunda kalmıştır. Artan rekabete rağmen varlıklarını sürdürmeye ve kaynaklarını artırmaya çalışan STK'lar bağış yapan ya da bağış yapma potansiyeli olan bireylerin tercihlerini, bireylerin bağış davranışını etkileyen motivasyon faktörlerini ve bağış yapma nedenlerini bilmek, bu kuruluşların pazarlama stratejilerini şekillendirmede önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı bireylerin bağış yapma eğilimlerini etkileyen faktörlerin ve bağış yapma davranışlarının incelenmesidir. Çalışmanın örneklemi Bursa, Sakarya ve Kocaeli'de yaşayan 18 yaş ve üzeri bireylerdir. Standartize anket yoluyla ve 372 kişinin katılımıyla elde edilen veriler IBM SPSS Statistics 21 programı ile tanımlayıcı istatistikleri, bağımsız örneklem t-Testi, One-Way ANOVA, açıklayıcı faktör analizi ve Ki-Kare analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre kişilerin bağış yapma eğilimini etkileyen faktörler arasında, STK'lara yönelik tutum, yardımseverliğe yönelik tutum-empati, gizlilik, STK'lara duyulan güven, psikolojik faydalar ve bağış yaparken STK'ları tercih etme eğilimi önemli boyutlar olarak karşımıza çıkmıştır. Buna ek olarak bireylerin bağış yapma davranışının çeşitli demografik özelliklerden ve yardım ya da bağışa konu olan durumdan etkilenebildiği görülmüştür.
Marketing activity is suitable not only for profit-oriented companies, non–profit organizations can also use and benefit from the fundamental principles and rules of marketing discipline. In today's society, the role of non-governmental organizations (NGOs) is increasing in terms of the number of people applying for the services as well as the types of services offered for the citizens. .Marketing can provide help in understanding needs, expectations and charity giving behaviors as well as preferences for the cause they would like to donate some money or other supports. The purpose of this study is to identify the attitudinal factors affecting individual's donation behaviors. To this end, we carried out a survey on 372 people in the cities of Bursa and Sakarya during February-April of 2014. The collected data was analyzed with IBM SPSS Statistics 21 software applying descriptive analysis, indipendent sample t-Test, One-Way ANOVA, exploratory factor analysis and chi-square analysis. Findings indicate there are six factor playing role in individual's tendency to donate as well as donation behaviors; namely, trust, feelings of responsibility for the needy, trust in NGOs, privacy in making donation, feelings of consciousness relief and use of intermediaries in donation. Also women trust in NGOs more than men. Another finding is that people are more likely to donate for educational causes. Additionally men show more tendency avoiding helping beavior and when they help, they prefer giving cash. Findings also show that giving behaviour is affected by many of the demographic factors and the nature of the cause.