dc.contributor.advisor |
Prof-esör Doktor Rana Özen Kutanis |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-30T11:44:52Z |
|
dc.date.available |
2021-03-30T11:44:52Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.citation |
Arslan, Sümeyye. (2014). Dönüştürücü liderlik ve toplumsal cinsiyet : tıp fakültesi son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/91384 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Kadının toplumdaki rolü ile ilgili kültürel normların değişmesi, cinsiyet ayrımcılığına karşı olan yasaların geliştirilmesi ve modern yönetim uygulamaları yönetim pozisyonundaki kadın sayısını artırmıştır. Bu değişim ve gelişmeler liderlik tarzlarında cinsiyet ve cinsiyet rolünün etkisini ortaya çıkarmıştır. Liderlik oluşumunda; toplumsal cinsiyet rolleri, biyolojik cinsiyetten daha belirleyici olmuştur. Yönetim kademelerinde kadın sayısının artmasıyla birlikte yönetim tarzları eril yönetim tarzından dişil yönetim tarzına doğru kayma göstermiştir. Araştırmalar erkeklerin otoriter tarza, kadınların ise dönüştürücü tarza eğilimli olduğunu göstermiştir. Kadınların lider olarak erkeklerden farklılaşmasının nedenini, toplumsal olarak kadın ver erkekten beklenen cinsiyet rollerinin oluştuğu sosyalizasyon süreci ve kariyer yolları açıklamaktadır. Bu doğrultuda araştırma cinsiyet rolüne bağlı olarak dönüştürücü liderlik özelliklerinin ne kadar farklılaştığını incelemeyi amaçlamıştır. Bu amaçla Marmara Bölgesinde devlet üniversiteleri bünyesinde faaliyet gösteren Tıp Fakültesi son sınıfta okuyan 153 tane öğrenciden veriler toplanmıştır. Elde edilen nicel veriler ortalama, standart sapma, frekans, bağımsız örneklerde t-testi, Pearson korelasyon ve tek değişkenli regresyon analizleri kullanılarak, nitel veriler ise içerik analizi yoluyla değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, cinsiyet rolleri öğrencilerin dönüştürücü liderlik özelliklerini etkilemektedir. Dişil özelliklerin dönüştürücü liderlik üzerindeki etkisinin eril özelliklerden daha büyük olduğu tespit edilmiştir. Dişil özellikleri yüksek olan tıp öğrencilerinde bireysel ilgi gösterme boyutu daha yüksek iken; eril özellikleri yüksek olan tıp öğrencilerinde vizyon sağlama-uygun rol model alma boyutu daha yüksektir Anahtar Kelimeler: Dönüştürücü liderlik, Cinsiyet, Cinsiyet rolü, Erillik, Dişillik. |
|
dc.description.abstract |
There is an increase in number of women in management positions by the help of changes cultural norms regarding women's role in society, development of the law against gender discrimination and modern management prectices. These changes and developments reveals the influence of gender and gender role in leadership style. Social gender roles has been more decisive than biological sex in the formation of leadership. With the increasing number of women in management positions, masculine management style has shifted towards feminine management style. Research have showed that men tend to be authoritarian leadership style and women tend to be converter leadership style. The cause of women differ from men as leaders is explained with the process of socialization and career paths that forming gender roles expected of women and men socially. Depending on the role of gender, in this direction, research is aimed to investigate how differentiate the characteristics of transformational leadership. For this purpose, in the Marmara region, study data were collected from the Faculty of Medicine students in the last year operaring under state universities. While resulting quantitative data were evaluated by using mean, standard deviation, frequency, independent samples t - test, Pearson correlation and regression analysis, qualitative data are evaluated through content analysis. According to the survey results, the relationship between role of gender and transformational leadership was found to be significant. Feminine qualities affects transformational leadership more than masculine features. While individualized consideration dimension are higher in medical students that have higher feminine features, providing vision and being appropriate role model dimension are higher in medical students that have higher masculine features. Keywords:Transformational Leadership, Gender, Gender role, Masculinity, Femininit |
|
dc.format.extent |
VIII, 86 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Dönüştürücü liderlik |
|
dc.subject |
Cinsiyet |
|
dc.subject |
Cinsiyet rolü |
|
dc.subject |
Erillik |
|
dc.title |
Dönüştürücü liderlik ve toplumsal cinsiyet : tıp fakültesi son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sağlık Yönetimi Anabilim Dalı, Sağlık Yönetimi Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Arslan, Sümeyye |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|