Son on yıl içerisinde özellikle mobil cihazlar ve mobil internetin kaydettiği gelişim, bireylerin günlük yaşantılarında ve firmaların faaliyetlerini sürdürme şekillerinde önemli değişimlere sebep olmuştur. Bankacılık sektörü açısından değerlendirildiğinde bu değişim "mobil bankacılık" dağıtım kanalının ortaya çıkması şeklinde gerçekleşmiştir. Müşterilerin diledikleri konumdan, diledikleri zamanda bankacılık işlemlerini gerçekleştirebildikleri mobil bankacılık uygulamaları günümüzde, özellikle Türkiye'de oldukça yüksek kullanım seviyelerine ulaşmıştır. Bu çalışmada Türkiye'deki yetişkin bireylerin mobil bankacılık uygulamalarını benimsemelerinde etkili olabilecek faktörleri tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışmada Türkiye'de mobil bankacılığın kullanım oranının yüksek seviyede olduğuna odaklanılmış, bu sebeple hâlihazırda mobil bankacılığı kullanan bireylerin uygulamaları benimseme nedenleri araştırılmıştır. Bu doğrultuda çalışma kapsamında mobil bankacılık uygulamalarını kullanan, 25 yaş ve üzeri bireylere yönelik bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Ankette yer verilen ifadeler, literatürde teknoloji kabulünü açıklamak amacıyla geliştirilen teorilerden birisi olan Birleştirilmiş Teknoloji Kabul ve Kullanım Teorisi (Unified Theory of Technology Acceptance and Use of Technology) temel alınarak oluşturulmuştur. Bu teoride yer alan değişkenlere ek olarak araştırma modelinde kişisel yenilikçilik ve güven değişkenlerine yer verilmiştir. Çalışmada nicel araştırma yöntemi tercih edilmiş, oluşturulan araştırma modelinde yer alan değişkenlere ait ifadeler 5'li likert tipi ölçekler aracılığıyla katılımcıların değerlendirmesine sunulmuştur. Eksik veya tutarsız yanıtlar içeren anketler değerlendirme dışı bırakıldıktan sonra nihai olarak 280 anket değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmada, performans beklentisi, kolaylaştırıcı şartlar, kişisel yenilikçilik ve güven değişkenlerinin bireylerin mobil bankacılık uygulamalarının benimsenmesine yönelik davranışsal niyetlerini anlamlı bir şekilde etkilediği ortaya çıkartılmıştır. Çaba beklentisi ve sosyal etki değişkenlerinin ise niyet üzerinde anlamlı bir etkisi bulunamamıştır. Anahtar Kelimeler: Mobil Bankacılık, Davranışsal Niyet Temelli Teoriler, Anket Çalışması, Birleştirilmiş Teknoloji Kabul ve Kullanım Teorisi, Kişisel Yenilikçilik
The development of mobile devices and mobile internet in the last decade has led to significant changes in daily routines of individuals and the method in which companies operate. Considering from Banking Sector, that changing has actualized in the form of the emergence of mobile banking distribution channel. Especially in Turkey, mobile banking applications that enable customers to conduct their banking transactions anytime and anywhere, have reached a high level of usage. In this study, it has been aimed to determine the factors that might be effective in adopting mobile banking applications of adult individuals in Turkey. This study has focused on the fact that the usage rate of mobile banking in Turkey is at a high level. Therefore, the reasons for the adoption of the individuals who currently use mobile banking have been analyzed. Within this scope, a survey was conducted for individuals who are 25 years old and older using mobile banking applications. The sentences applied in the survey were based on "Unified Technology Acceptance and Use Theory", one of the theories has been developed to explain technology acceptance in the literature. In addition to the variables involved in this theory, personal innovativeness and trust variables are included in the research model. The methodology of this research is constructed as a quantitative analysis. Sentences, belonging to the variables by designed research model by Likert-type 5 point scales, are given by the survey form to the respondents. After incomplete or contradictory surveys are eliminated, 280 usable surveys have been retained. In this study, it is found that "performance expectation", "facilitating conditions", "personal innovativeness" and "trust" variables significantly influence behavioral intentions of respondents' adoption of mobile banking applications. The behavioral intention, however, is not affected by effort expectation and social influence. Keywords: Mobile Banking, Behavioral Intention Based Theories, Survey, Unified Theory of Technology Acceptance and Use of Technology, Personal Innovativeness