Bu çalışmanın amacı örgüt-kişi uyum kuramından yola çıkarak bireylerin kişilik özelliklerinin örğütsel çekicilik üzerindeki etkisi incelenmektir. Günümüzde firmalar en uygun ve uyumlu elemanları kendilerine çekmeye çalışıyorlar. Bundan dolayı örgütsel çekicilik gibi kavramlar önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı örgüt-kişi uyum kuramından yola çıkarak bireylerin kişilik özelliklerinin örğütsel çekicilik üzerindeki etkisi incelenmektir. Bununla birlikte bu çalışma Firmaların özelliklerini (Firmanın Büyüklüğü, Ücret Sistemi, Uluslararası Alıştırma Düzey ve Merkezileştirme Düzey) örgütsel çekicilik üzerindeki etikisi de incelemektedir. Kişilik özeliklerin etkisini anlamak için Beş büyük faktör kuramında olan kişililk özelikleri (Dışadönüklük, Yumuşak, Öz denetim, Duygusal Denge Ve Gelişme Açıklık) kullanılmıştır. Çalışma dört bölümden oluşturmaktadır. Birinci bölümünde çalışmanın genel tanıtımı, amacı, kapsam ve faydaları ele alınmıştır. İkinci bölümde çalışma konusu ile igili literatür incelenmiştir. Bununla birlikte Örgütsel çekicilik ve kişilik özellikleri gibi kavramlar detaylı tartışılmıştır. Üçüncü bölümde araştırmanın yöntemi (Prosedür, Hiptezler, Örneklem vb) anlatılmıştır. Pakistadaki bir Üniversite de İşletme bölümünün 118 son sınıf öğrenciler çalışmanın örneklemi oluşturmaktadır. Katılımcılar firma özellikleri ve kişilik özelikleri ile ilgili anketler doldurmuşlar. Dördüncü bölümde ise toplandığı verilerin analizleri yapılmıştır ve çalışmanın sonuçları verilmektedir. Sonuçlara göre genel olarak katılımcılar uluslararasılaştırmış ve merkezsizleşmiş firmaları daha çekici bulmuşlardır. Dışa dönüklüğü daha yüksek olan adaylar, uluslararasılaştırmış firmaları daha çekici bulmuşlardır. Çalışmada Beş büyük faktör kuramı ele alınmış, araştırma sonucunda dışa dönük bireylerin uluslararası firmaları çekici buldukları diğer özelliklere sahip kişiler için ise firmanın sahip olduğu özellikleri çok fazla göz önünde bulundurmadıkları saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Beş Büyük Kuram, örgütsel çekicilik, Kişillik, kişi-örgüt uyum
The purpose of this study is to investigate the effect of personality characteristics of individuals on organizational attractiveness in person-organization fit. In today's world firms are trying to attract suitable and qualified workers for themselves. That is why concepts like organizational attractiveness have gained importance. The purpose of this study is to investigate the effect of personality characteristics of individuals on organizational attractiveness in person-organization fit. In addition to that the study also examines the effect of organizational characteristics (Size of the organization, Pay system, Level of effect and Level Of Centralization) on organizational attractiveness. In order to find the effect of personality Big Five personality characteristics (Extroversion, Agreeableness, Conscientiousness, Emotional Stability and Openness To Experience) have been used. The study consists of four chapters. In the first chapter a general introduction of the study, scope and benefits of the study are explained. In the second part of the study literature related to the topic of the study has been examined. In addition to that concepts like organizational attractiveness and personality characteristics are discussed in detail. The third chapter is explaining the methodology (Procedure, Hypotheses, Sample etc) of the study. The sample of the study consists of 118 final year students from Business department of a Pakistani University. Participants filled the questionnaires related to organizational and personality characteristics. In the fourth chapter the analysis of collected data and the result of the study is given. According to the results generally the participants were more attracted to multinational and decentralized organizations. The persons high on extroversion were more attracted to multinational organizations. Big Five factor theory has been used in the study, the result of the research showed that for highly extrovert people multinational organizations are more attractive but people with other personality characteristics did not considered the organizational characteristics Keywords: Big Five theory, organizational attraction, Personality, interactional perspective