Bu çalışma stratejik planlama ve stratejik yönetim kavramlarının süreçlerinden bir aşaması olan hedef belirleme kavramının incelenip spor işletmesi olan dalış okullarının bu süreçte ne gibi aşamaları takip ettiklerini araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerini göre yapılandırılmış olup veriler görüşme tekniği ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verileri amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan ölçüt örnekleme tekniği ile Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu bünyesinde yetkilendirilmiş 12 farklı dalış okullunda yönetici ve aynı zamanda dalış eğitmeni olarak görev yapan 12 yönetici eğitmenden elde edilmiştir. Elde edilen veriler nitel araştırma tekniklerinden olan içerik analizi tekniklerinden olan söylem analizi kullanılarak Nvivo paket program aracılığıyla çözümlenmiştir. Verilerin analizi doğrultusunda hedef öncesi, hedef belirleme ve hedef sonrası aşamalar olmak üzere 3 ana tema ve ana temalara ilişkin temel kavramların oluşturulması, politikalar, analizler, strateji belirleme ve karar verme süreci olarak hedef öncesi ana temasına ait 5, hedef belirleme ana temasına ait 1 ve son olarak hedef sonrası ana temasına ilişkin ölçme, değerlendirme, iyileştirmeler yapmak, risklerin belirlenmesi ve ortadan kaldırılması ve bütçenin planlanması ve desteklenmesi olmak üzere 5 alt tema ve toplamda 11 alt tema ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak birer spor işletmesi olan dalış okullarının hedeflerinin belirlenmesi sürecinde takip ettikleri aşamaları içeren bir hedef belirleme süreç modeli geliştirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Hedef, Hedef Belirleme, Süreç, Dalış Okulları
This study aimed to investigate goal setting concept which is one of the stages of strategic planning and strategic management and to analyze which processes the diving schools follow during their goal setting processes as sport organizations. The study was designed with regard to quantitive research methods. Data was collected interview tecnique via semi-structured interview form. During the data collection process criteria sampling technique, which is one of the purposive sampling methods, was conducted. Data was collected from 12 person who had managerial position and were instructor in 12 different diving schools accredited by Turkish Underwater Sports Federation. In the analysis of the data discourse analysis technique, one of the content anlysis method was used. Nvivo package programme was conducted in the analysis process. According to the analysis, 3 main theme ( pre-goal setting, during goal setting and post goal setting) was identified. Then five sub-theme, which were named as constructing basic concepts, politics, analysis, determination of strategies, and decision making process, were indicated under the first main theme "pre-goal setting". One sub-theme named time bound goals was determined under the second main theme which was named as "during goal setting". And five sub-themes under post goal setting, named measurement, evaluation, improvement, determining and removing risksi and planning and supporting the budget was indicated. As a conclusion, a goal setting process model including the stages of goal setting followed by diving schools as sport organizations was developed. Keywords: Goal, Goal Setting, Process, Diving Schools