Yenilik, günümüzde işletmelerin yaşamını sürdürmesi ve rekabet edebilmesi için bir zorunluluk haline gelmiştir. Önceki yıllarda otel işletmelerindeki ürünlerin herhangi bir ayırt ediciliğinden söz etmek mümkün değilken, günümüzde yenilik düzeyi ne kadar yüksek ise tercih edilme oranı o kadar artmaktadır. Bu sebeple de kendini yenileyemeyen otel işletmeleri hızla çöküşe geçmektedir. Otellerin hem işletme performanslarını arttırması hem de rekabet üstünlüğü sağlayabilmesi için inovasyon uygulamaları yapmaları şarttır. Bu çalışmanın amacı, küçük ölçekli otel işletmelerinde inovasyon faaliyetlerinin işletme performansını ne yönde etkilediğini tespit etmek ve ne tür inovasyon uygulamalarında bulunduklarını analiz etmektir. Bu amaç çerçevesinde Sultanahmet ilçesindeki faaliyet gösteren küçük ölçekli işletmeler araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemine dayanmaktadır. Bu kapsamda araştırmada yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Toplamda 28 otel işletmesinden veriler elde edilmiştir. Araştırma verileri, bahsi geçen otel işletmelerinin üst düzey yöneticilerinden elde edilmiştir. Araştırmanın verileri içerik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan görüşmeler müşteri memnuniyetinin sağlanmasının, hedef pazarın arttırılması ve tekrar tercih edilişin sağlanabilmesi için, bu tip otellerde daha çok önemsendiğini göstermiştir. Bu sebeple küçük ölçekli otel işletmeleri de yenilik uygulamalarına katılmaktadır. Bu tip işletmelerin yaptığı inovasyon faaliyetlerinin genel olarak hizmet inovasyonları olduğu görülmektedir. Yapılan görüşmeler sonucunda küçük ölçekli otel işletmelerinde uygulanan inovasyon çalışmalarının işletme performansını olumlu yönde etkilediği kanaatine varılmıştır. Misafirlerin tekdüzelikten sıkılması ve değişiklik arayışları küçük ölçekli otel işletmelerinde inovasyonu tetiklemektedir. Bu sayede hedef pazar, müşteri memnuniyeti, çalışan memnuniyeti gibi işletme performansının subjektif olarak değerlendirilmesini sağlayan tüm etmenlerde artış olduğu görülmektedir. Bu nedenle çalışmamız hem yapılan inovasyon türlerinin tespit edilmesi hem de inovasyon çalışması yapmak isteyen küçük ölçekli otel işletmeleri için öncül bir çalışma olmaktadır. Çalışmanın temel kısıtı, araştırmanın sadece küçük ölçekli otel işletmelerinde yapılmış olmasıdır. İleride bu çalışmaya benzer yapılacak çalışmalara öneri olarak üç, dört ve beş yıldızlı otelleri kapsayan araştırmalar yapılabilir. Anahtar Kelimeler: İnovasyon, İşletme Performansı, Yenilik, Pazarlama Sorunları
Innovation has recently become an obligation both for sustaining their lives and for competition ability of the business. It was impossible to talk about any distinctiveness of the products in hotel managements in previous years. Today the more there is innovation, the more its preferability increases because people would like to see unlike services. For that reason the hotel management which is not able to modernize itself breaks down rapidly. It is essential for hotels to carry out the innovation of activities so as to increase both their business performance and to provide a competitive advantage. The aim of this study to determine how innovation of activities affects the business performance in small-scale hotels and to analyze what kinds of innovation of activities they carry out. Semi- structured interview technique was used in this study as a research method. In the framework of this purpose, the small scale hotel enterprises functioning in Turkey which are included in this research The method of the research is based on qualitative research method Research data is gathered from upper level manager of hotel business enterprises mentioned earlier. The data is gathered from 28 hotel business enterprises in total As a result of the negotiations it was seen that so as to increase the number of target markets and to be preferred again, a lot of importance is given to customer satisfaction in these kinds of hotels. As a result, also small-scale hotels join to the innovation of activities. It is seen the innovation of activities of these businesses are innovation of services. As a result of the negotiations it was understood that the innovation of activities carried out in small- scale hotels affect the business performance positively. As the customers get bored with the sameness and search of change, all these stimulate the innovation in small-scale hotels. There has been an increase in all elements like target market, customer satisfaction, employee satisfaction which help us to evaluate subjectively the business performance. For that reason this study will be an antecedent study for small-scale hotels that want to carry out innovation of activities and for determining the innovation types. The main deficiency of the study is that the research is carried out only small scale hotel enterprises. Keywords: Innovation, Business Performance, Marketing Problems