Bu çalışmada Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın yazdığı on üç tarihi çocuk romanının çocuk edebiyatının temel ögelerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Romanlar, iç ve dış yapı özellikleri açısından çocuk edebiyatına uygunlukları bağlamında değerlendirilmiş ve bu değerlendirme sonucunda söz konusu romanların genel itibariyle çocuk edebiyatının temel niteliklerini taşıdığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmamız altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, çalışmamızda ele alınan problem, çalışmamızın amacı, önemi ve sınırlılıkları belirtilmiştir. Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın çocuklar için yazdığı tarihi çocuk romanlarının çocuk edebiyatının temel ögeleri (boyut, ciltleme, kapak, kağıt cinsi, sayfa düzeni, harfler, resim, diğer unsurlar; konu, ana fikir ve yardımcı fikirler, olay örgüsü, mekan, kahramanlar/karakterler, anlatıcı, zaman, dil ve anlatım) bakımından gerekli nitelikleri taşıyıp taşımadığı meselesini açıklığa kavuşturmak çalışmamızın amacıdır. Çalışmamızın çocukları nitelikli eserlerle buluşturmak bağlamında anne babalara, öğretmenlere yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Çalışmamızın evreni, Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın yazdığı tarihi çocuk romanlarıdır. Çalışmamızda örneklem alma yoluna gidilmemiştir. İkinci bölümde, çocuk ve çocuk edebiyatı, çocuk edebiyatı tanımı, çocuk edebiyatı ürünlerinin dayanması gereken temel ilkeler, çocuk edebiyatının temel ögeleri, çocuk edebiyatı ürünlerinden masal, hikâye ve romanın genel özellikleri gibi kavramsal konulara yer verilmiş, böylece çocuk edebiyatının içeriği ve özellikleri açıklanmaya çalışılmıştır. Üçüncü bölümde çalışmamızın yöntemi hakkında bilgi verilmiştir. Betimsel nitelikli tarama modelini kullandığımız çalışmamızın verileri Altın Ferman, Efsane Komutan (Tarık bin Ziyad), Hanoğlu (Bir Selçuklu Kahramanı), Hilal Uğruna, Kırık Hançer, Koç Yiğit (Seyit Battal Gazi), Korkusuz Cengaver, Malazgirt'in Üç Atlısı (Aksungur), Osmanlı Leventleri (Seydi Ali Reis ve Leventlerinin Maceraları), Özgürlük Savaşçısı (Şeyh Şamil), Yasak Şehir, Zafer Rüzgarları (Turgut Reis) ve Fetih Sancakları isimli Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın çocuklar için yazdığı, Timaş Yayınevi tarafından basılan on üç tarihi çocuk romanından kaynak taraması yoluyla elde edilmiştir. Dördüncü bölümde yazarımız Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın hayatı ve edebi kişiliği hakkında bilgiler bulunmaktadır. Bu bilgiler ışığında, Boyunağa'nın manevi, milli ve dini duygulara önem veren, tarih bilimine vakıf, sorumluluk sahibi bir yazar olduğu görülmektedir. Beşinci bölümde, Ahmet Yılmaz Boyunağa'nın tarihi çocuk romanlarının çocuk edebiyatının temel ögelerine göre incelenmesi sonucunda elde ettiğimiz bulgular yer almaktadır . Bu bölümde her kitap ayrı ayrı ele alınarak değerlendirilmiştir. Altıncı bölüm olan sonuç bölümündeyse, araştırmamız süresince elde ettiğimiz bulgular hakkında detaylı bir değerlendirme yer almaktadır. Bu değerlendirmede, kitapların, çocuklara tavsiye edilebilecek, çocuk edebiyatının temel ögelerine sahip eserler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kaynakçada ise çalışmamız sırasında faydalandığımız kaynaklar ve yazarın incelenen kitapları bulunmaktadır. Anahtar kelimeler: Ahmet Yılmaz Boyunağa, Çocuk Edebiyatı, Tarihi Çocuk Romanı
The purpose of this study is to analyse thirteen historical children's novels of Ahmet Yılmaz Boyunağa in accordance with the key elements of children's literature. The novels were analysed for their conformity to children's literature in terms of their internal and external structures,and it was revealed as a result that the aforementioned novels bear the qualifications of the key elements of children's literature in general terms. This study consists of six chapters. In the first chapter, the matter in question discussed in this study and the purpose, the importance and the limitations of this study are specified. The matter in question discussed in this study is whether the historical children's novels of Ahmet Yılmaz Boyunağa bear the qualifications of the key elements (dimensions, binding, cover, paper type, page layout, letters, pictures, other elements; story, main idea and supporting ideas, plot, places, heroes/characters, narrator, time, language and expression) of children's literature and the purpose is to shed light on the details. This study is expected to be a guide for the parents and the teachers within the context of supplying children with quality literary works. Target scope of this study is the historical children's novels of Ahmet Yılmaz Boyunağa. The method of sampling was not used in this study. In the second chapter, children and children's literature, the definition of children's literature, the key elements that the children's literature products should be based on, the key elements of children's literature, the general characteristics of the children's literature products such as tales, stories and novels are specified; since therefore, the content and the characteristics of children's literature are tried to be clarified. In the third chapter, the method of this study is presented. The data of this study, for which the descriptive model of scanning was used, were obtained by literature review of thirteen historical children's novels written by Ahmet Yılmaz Boyunağa for children and published by Timaş Publishing Company; which are Altın Ferman, Efsane Komutan(Tarık bin Ziyad), Hanoğlu (Bir Selçuklu Kahramanı), Hilal Uğruna, Kırık Hançer, Koç Yiğit (Seyit Battal Gazi), Korkusuz Cengaver, Malazgirt'in Üç Atlısı (Aksungur), Osmanlı Leventleri (Seydi Ali Reis ve Leventlerinin Maceraları), Özgürlük Savaşçısı (ŞeyhŞamil), Yasak Şehir, Zafer Rüzgarları (Turgut Reis) and Fetih Sancakları. In the fourth chapter, the biography and literary personality of the writer, AhmetYılmazBoyunağa, are included. In the light of this information, it is revealed that Mr. Boyunağa is a responsible writer who has a high opinion of moral and national and religious values, and also has a grasp of the science of history. In the fifth chapter, the findings we acquired in consequence of analysing the historical children's novels of Ahmet Yılmaz Boyunağa in accordance with the key elements of children's literature. In the sixth chapter which is the conclusion, a detailed evaluation on the findings we acquired over the course of our research are included. Accordingly, it was found out that those books are of literary works to be recommended to children as they bear the qualifications of the key elements of children's literature. In the references section, the analysed books of the author and the other source materials we referred over the course of this study might be found. Key words: Ahmet Yılmaz Boyunağa, Children's Literature, Historical Children's Novel.