Bu çalışmanın amacı, bir kurum olarak sosyal medyanın insan kaynakları yöneticilerinin iş gören tedariği, seçimi ve işe alma kararları üzerindeki belirleyiciliğini ortaya koymaktır. Bu amaç çerçevesinde araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır. 1-) Bir kurum olarak sosyal medya, insan kaynakları yöneticilerinin bireysel tercih, karar ve eylemlerinde nasıl bir şekillendirici etkide bulunmaktadır? 2-) Bir kurum olarak sosyal medya, insan kaynakları yöneticilerinin iş gören tedariği, seçimi ve işe alma süreçlerinde nasıl bir etkide bulunmaktadır? Sosyal medyanın normatif bir eşbiçimliliğe neden olduğundan bahsedilebilir mi? 3-) İş gören adaylarının sosyal medya paylaşımlarını şekillendiren bir meşruiyet ölçeğinin varlığından bahsedilebilir mi? 4-) İnsan kaynakları yöneticileri, iş gören adaylarının ya da iş görenlerinin paylaşımlarında yoğun olarak hangi paylaşımlara odaklanmakta ve hangi tür bilgiler edinmek amacıyla sosyal medya paylaşımlarını incelemektedirler? İfade edilen araştırma soruları bağlamında bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, kurumsal kurama ilişkin bir inceleme yapılmış ve Tunus temelinde makro kurumsal bir analiz gerçekleştirilmiştir. İkinci bölümde ise, yine araştırmanın amacı ve odak soruları doğrultusunda iş gören tedarik-seçim ve işe alma süreçlerine ilişkin bir literatür incelemesi yapılmıştır. Üçüncü ve son bölümde ise, belirtilen araştırma soruları temelinde Tunus ölçeğinde toplanan verilerin analizine yer verilmiştir. Araştırmada ihtiyaç duyulan verilerin toplanmasında biçimsel mülakat yöntemi kullanılmıştır. 12 insan kaynakları yöneticisi ile mülakatlar yapılmıştır. Toplanan veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonuçları, bir kurum olarak sosyal medyanın insan kaynakları yöneticileri tarafından hem siyasal hem de sosyal yaşamı şekillendirebilen bir kurum olarak görüldüğüne işaret etmektedir. Bunun yanında sosyal medyanın, iş gören tedarik kaynağı olarak kullanıldığı, iş gören seçimi ve işe yerleştirme süreçleri ile bu süreçlerle ilgili kararların alınmasında önemli bir belirleyici etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, sosyal medyanın insan kaynakları yönetimi uygulamaları ve bazı pozisyonlar için ideal nitelikleri oluşturma bağlamında normatif bir eş biçimliliği neden olduğu da tespit edilen bir diğer husustur. Bunlara ek olarak, insan kaynakları yöneticileri bazı sosyal medya paylaşımlarını uygun görmediklerini ifade ederek sosyal medya paylaşımları ile ilgili olarak bir meşruiyet ölçeğinin zihinlerinde var olduğunu ve bu ölçeğin dışında paylaşımda bulunan iş görenlere çok olumlu yaklaşmadıklarını ima etmişlerdir. Son olarak araştırmada elde edilen veriler insan kaynakları yöneticilerinin genel olarak iş gören adaylarının kişilik ve psikolojik özellikleri hakkında bilgi veren ve iş görenlerin potansiyellerine açığa çıkaran paylaşımlarına daha fazla odaklandıklarına işaret etmektedirler.
The purpose of this study is to show the decisive power of social media as an institution on personnel procurement, selection and recruitment decision of human resources managers. In this framework, following questions have been tried to be answered within this study. 1-) As an institution, how social media has a shaping effect on individual preferences, decisions and acts of human resources managers? 2-) As an institution, how social media has an effect on personnel procurement, selection and recruitment process of human resources managers? Is it possible to say that social media leads to a normative isomorphism? 3-) Is it possible to say there is a legitimacy scale that shapes the social media posts of the personnel candidates? 4-) Which type of posts human resources managers focus on among the posts of their personnel candidates or existing personnel and which type of information they seek while examining their posts? Within the scope of the stated purpose and research questions shaped accordingly with this purpose, this study consists of three chapters. In chapter one, an examination has been carried out regarding institutional theory and a macro institutional analysis has been made in Tunisia scale. In chapter two, a literature review has been made regarding personnel procurement-selection and recruitment processes, also within the context of the purpose and focus questions of this study. In the third and final chapter, data acquired from Tunisia scale has been analized based on the research questions. Structured interview approach has been used when collecting the data needed for the research. Interviews has been carried out with 12 human resource managers. Content analysis was conducted. According to the results of this content analysis, has been considered by human resource managers as an institution which has a shaping effect regarding other platforms of both political and social life. Furthermore, it has been identified that social media has been used as a personnel procurement source and it has a significant decisive effect on personnel selection and job placement processes, and decisions concerning these processes. Moreover, the fact that social media leads to a normative isomorphism within the scope of human resource management applications and constituting the ideal qualifications for some positions is another issue that has been identified. In addition to all of these points, human resource managers has implied that there is a legitimacy scale in their minds concerning social media posts and they don't take a positive approach on people posting outside of this scale by stating that they don't approve of some types of social media posts. Finally, data collected in this research indicates that human resource managers genereally focus on posts that provide information about personal and psychological qualities of the personnel candidates and reveal their potential.