Bu tezin amacı, Türkiye'deki afet yönetiminden sorumlu kurum olan Başbakanlık Afet ve Acil Durum Başkanlığı (AFAD) ile Amerika Birleşik Devletlerindeki afet yönetiminden sorumlu kurum olan Federal Emergnecy Management'in (FEMA) karşılaştırılmasıdır. Bu karşılaştırmayı yapabilmek için AFAD ve FEMA'nın kurulmasından bu günümüze kadar gelen süreçte her iki ülkenin afet yönetiminin anlaşılması ve açıklanması gerekmektedir. Bu doğrultuda üç temel varsayım geliştirilmiştir. İlk olarak, Türkiye'deki afet yönetim sisteminin karmaşık yapısından kurtulmak için ABD'deki afet yönetimi sistemi rol model alınmıştır. İkinci olarak bu rol model birebir olarak değil de Türkiye'nin kurumsal merkezileşme geleneğine uygun olarak AFAD'ın FEMA' dan farklı olarak koordinasyon dan başka görevler üstlenmesine neden olmuştur. Üçüncü olarak da AFAD'ın bu merkezileşme sürecinde yerel birimler olarak valilik ve belediye yönetimlerine gerektiği kadar yetki devri ve olanak sağlamadığı düşünülmektedir. ABD'deki afet yönetiminin birçok artısı olmasına rağmen kendine göre birçok eksiği olduğu varsayılırsa Türkiye'deki afet yönetiminin ilerleyen dönemlerde büyük ülkelerdeki afet yönetimi sistemine benzer bir seviyeye ulaşacağı söylenebilir. Bu bağlamda, AFAD'ın merkezileşme düşüncesinden kurtularak yerele yetki verilmesi ile daha etkin hale geleceğinden bahsedilebilir.
The purpose of this thesis is to investigate Disaster and Emergency Management Authority (AFAD), which oversees disaster management in Turkey, and Federal Emergency Management (FEMA), which manage disaster administration in the USA. In order to make this comparison; disaster managements in both countries need to be understood and clarified within the period from establishments of AFAD and FEMA until now. In this respect, three basic assumptions were developed. Firstly, disaster management system in the USA was taken as a role model, in order to get rid of complex structure of disaster management system in Turkey. Secondly, this role model causes AFAD to undertake other roles apart from coordination in accordance with the institutional tradition of centralization in Turkey unlike FEMA. Finally, in the process of centralization of AFAD, it is thought that AFAD does not enable enough authority and opportunitiest to the governorships and municipal governments. If it is assumed that disaster management in the USA has some disadvantage by it self all though it has some advantages, it might be said that disaster management in Turkey will reach the level, which is similar to developed countries in future. Therefore, it may be mentioned that AFAD will be more effective by giving authority to local governments with getting rid of centralization