Bu çalışmanın amacı, tüketim toplumu ve kültürü etkisiyle bireylerin bedenleri üzerinden yeni tüketim alanlarının nasıl yaratılmaya çalışıldığını anlamak, bedene dair müdahale pratiklerini medya içeriklerindeki kavramsallaştırmalar ışığında çözümlemektir. Modernizm ve geç modernizm olarak postmodernizmin estetik cerrahi operasyonlar yoluyla beden tüketimine etkisini konu edinen bu çalışmanın sorunsalı, medyanın beden tüketimi olgusunu estetik cerrahi operasyonlara dair haberlerinde nasıl ele aldığıdır. Bu kapsamda çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde modernizm, post modernizm ve tüketim toplumu süreçleri değerlendirilmiştir. Medyanın tüketim toplumu ve kültürüne etkisi tartışılmıştır. İkinci bölümde beden kavramına dair tartışmalara odaklanmaktadır. Bedenin tüketimi nesneleşmesi üzerinde durulmaktadır. Üçüncü bölüm ise araştırma alanından oluşmaktadır. Bu kapsamda nitel araştırmadan faydalanılmıştır. Hürriyet, Milliyet, Habertürk ve Posta gazetelerinin internet sayfaları 1 Ocak 2012 ile 31 Aralık 2014 tarihleri arasında taranmıştır. Tıbbı gerekçesi bulunmayan estetik cerrahi operasyonları konu edinen 251 haber metni analiz edilmiştir. Haber içeriklerinin alt kodları, kodları, temaları belirlenmiştir. İmaj ve kimlik inşası, Normalleştirme, Operasyonelleştirme ve Problem şeklinde üst temalar ortaya çıkmıştır. Kadın veya erkek bedenine dair ideal kalıplar, kusurlu beden parçaları, estetik görünme isteği, estetik cerrahi yöntemleri ve harcamalarına dair ifadelere rastlanmaktadır. Estetiğin modasının olduğu görülmektedir. Bu modanın ise insanları bedenlerine müdahale etmelerine neden olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak, haber içeriklerinden bedenin nesneleştirilmesi ve tüketilmesine dair argümanlara ulaşılmıştır. Bu argümanlardan görüntüsel bir sağlıklı olma kültürünün oluşturulmasında medyanın moderatörlük üstlendiği belirlenmektedir. Anahtar Kavramlar: Beden tüketimi, Estetik cerrahi, Tüketim toplumu
This study aims to realize how new areas of consumption are tried to be created over the bodies of individuals with the influence of consumption society and culture and to analyze the practices of intervention in body in the light of conceptualizations in media contents. The research question of the present study, whose subject is the effect of modernism and postmodernism on body consumption via plastic surgery operations, is how media covers the phenomenon of body consumption in news about plastic surgery operations. In this regard, this study consists of three parts. The first part discusses modernism, postmodernism, and consumption society. In addition, the impact of media on consumption society and culture is addressed in this part. The second part deals with discussions about the concept of body. Attention is focused on the consumption and commoditization of body. The third part is about the research area. This is a qualitative research. The webpages of newspapers Hürriyet, Milliyet, Habertürk, and Posta from the 1st of January 2012 to the 31st of December 2014 were reviewed. 251 news texts about plastic surgery operations without any medical reason were analyzed. Sub-codes, codes, and themes were determined for news contents. The themes were image and identity construction, normalization, operationalization, and problem. The news were seen to contain statements or expressions about ideal patterns of woman's body or man's body, imperfect body parts, desire for looking aesthetic, plastic surgery methods, and plastic surgery expenditures. Aesthetics was seen to have a fashion, which causes people to intervene in their bodies. To conclude, arguments about the commoditization and consumption of body were obtained from the news contents. Based on these arguments, the media was seen to play the role of moderator in the creation of healthiness based on appearance culture. Keywords: Consumption of body, Plastic surgery, Consumer society