Açık Akademik Arşiv Sistemi

Fetava-yı üskübi latinizesi ve tahlili

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Süleyman Kaya
dc.date.accessioned 2021-03-30T11:40:21Z
dc.date.available 2021-03-30T11:40:21Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Keskin, Nuray. (2014). Fetava-yı üskübi latinizesi ve tahlili. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/90995
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Fetâvâ-yı Üskübî 16. yy.a ait son derece önemli ve meşhur nukûllü (nakilli, alıntılı, kaynaklı) bir fetva mecmuasıdır. Üskübî'nin vefatından sonra fetva katibi olan oğlu Ahmet Efendi tarafında derlenmiştir. Mecmuanın genelinde Üskübî kısa ve öz cevaplar vermiştir. Fetvaların beşte birini tek kelimelik (olur-olmaz/caizdir-mekruhtur) cevaplar oluşturmaktadır. Ancak bazen cevaptan sonra kısa açıklamalar yapmış veya birden fazla cevap vermiştir. Üskübî fetva alametlerine de fetvalarında yer vermiş ve cevaplarını verirken bazen hangi kategoriye dahil olduğunu belirtmiştir. Eser boyunca Üskübî genel olarak tek bir görüşü aktararak fetva verme yolunu tercih etmiş, yüzde onluk bir kısımdaysa ihtilaflara ve başka görüşlere yer vermiştir. Üskübî'nin ihtilaflı noktalarda fetva verme usûlü de farklı etkenlere (zamanın değişimi, istihsan, şeyhülislam fetvasına uygunluk vb.) bağlı olarak değişiklik arz etmiştir. Bu tarz durumlarda bazen de tercihte bulunmadan görüşleri zikretmekle yetinmiş, nakil bulamadığını belirttiği az sayıda meseledeyse mezhep içi kıyas yaparak veya tevakkuf ederek fetva verme yoluna meyletmiştir. Üskübî eserin nerdeyse tamamında nakil yazmıştır. Nakiller de çeşitlilik arz etmektedir. Müellif nakillerin bir kısmında meselelerin aynını Arapça olarak ifade ederken, bir kısmında meselelere bazı ek açıklamalar getirmiş, bazen de mesele içerisinde hiç değinmediği ihtilafları ihtiva eden nakillere yer vermiştir. Üskübî nakillerin bir kısmındaysa "ekûlu-kultü" gibi ifadelerle kendi kanaatini açıkça ifade etmiş, bazen de tercih yapmadan alıntılamakla iktifa etmiştir. Üskübî eserinde en muteber kabul edilen 300'e yakın eser ve müellife atıfta bulunmuş, mecmuasının güvenilirliğini ve ilmî derinliğini artırmıştır. Bu sayede eser çok meşhur olmuş ve zamanla kadıların el kitabı haline gelmiştir.
dc.description.abstract Fatawa-yi Uskubi is an overriding important and a very famous fatwa collection belonging to 16th century. After Uskubi's death, this work was collected by his fatwa amanuensis son Ahmed Efendi. Throughout the collection, Uskubi gave brief answers. Twenty percent of the fatawa is formed as only one word like likely-unlikely or permissible-disapproved. However, sometimes he gave more than one answer or after the answer he made explanations. Uskubi also gave levels of fatawa and sometimes while giving the answers he specified the category of the fatwa. All along the work Uskubi generally preferred giving fatwa by quoting only one opinion, but in the ten percent of the work he gave disputes and other opinions. Uskubi's ways of giving controversial fatwa changes due to different causes. In these kinds of situations he sometimes just mentioned the opinions without choosing one of them. In the few fetawa about which he could not find any quotation he gave fetawa by making sectarian comparison or tawaqquf. Uskubi quoted almost all over the work. These quotations were various. In some quotations, the author mentioned the matter in Arabic. In some other, he gave some extra explanations to the matter. And sometimes, he quoted about disputes that he did not mention in the matter. Uskubi, in some quotations, clearly stated his own opinion with the phrases like ekulu, kultu etc., and sometimes he just quoted without preferring one. In his work, Uskubi referred almost three hundred most reputable works and authors. As a result, he increased the reliability and scientific profundity of his collection. Thereby, this work became very famed, by and by became a handbook of qadis.
dc.format.extent VI, 309 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Üskübi
dc.subject Fetva
dc.subject Usül
dc.subject Tercih
dc.title Fetava-yı üskübi latinizesi ve tahlili
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, İslam Hukuku Bilim Dalı
dc.contributor.author Keskin, Nuray
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/