Giriş ve iki bölümden oluşan bu çalışma 1909-1999 yılları arasında yaşamış Suriyeli yazar Ali et-Tantâvî'nin hayatını, dile ve edebiyata dair görüşlerini ele almaktadır. Bu çalışmanın hedefi; yazarın hayatı, yaşadığı ortam ve kişiliği hakkında bilgi verdikten sonra et-Tantâvî'nin edebî makale ve yazılarından yola çıkarak yazara göre "Edebiyatın kaynağı, tanımı, amacı nedir?", "Eğitimin tanımı ve amacı nedir?", "et-Tantâvî dil ile ilgili neler söylemektedir?" gibi soruları yanıtlamaktır. Ömrünün büyük bir kısmını Suriye'de geçiren et-Tantâvî ülkesinin farklı yerlerinde; köy okulları, ilkokul, lise ve üniversite dâhil olmak üzere eğitimin pek çok aşamasında öğretmenlik yapmıştır. Bu tecrübeler onu eğitim sistemi, Arapça derslerinin muhtevası ve metodu gibi konularda eleştirel bir bakış açısına sahip olmasını sağlamıştır. Edebiyatın toplumun hizmetine amade olması gerektiğini savunan et-Tantâvî eserlerini bu amaç için yazmıştır. Toplumu bilinçlendirmek ve topluma iyi ahlâkı öğretmek onun en önemli amacıdır. Bu amacı kendine ilke edinen edebiyatçıların okunmasını tavsiye ederken, bu amaca muhalif gördüğü bazı edebiyatçılardan uzak durmamızı özellikle talep eden et-Tantâvî'nin övdüğü ve eleştirdiği yazarlara da bu çalışmada yer verilmiştir. Çok iyi bir dil eğitimi almış olan Ali et-Tantâvî; fasîh ve akıcı bir dil kullanmaktadır. Sehl-i mümteni bir üslûba sahiptir. Yabancı kelimelerin dile hâkimiyetine karşı çıkmaktadır. Okuyucularını fasîh bir dil kullanmaya çağıran et-Tantâvî fasîh âmmî kelimeleri tespit edip eserlerinde dipnot düşerek belirtmektedir. Kısaca bu çalışma; Ali et-Tantâvî'nin edebiyata ve dile dair görüşlerini, edebî içerikli makalelerinin ağır bastığı eserlerinden yola çıkarak, ortaya koymaktadır.
This thesis composed of introduction and two sections discusses life of Ali Tantawy, a Syrian writer lived between 1909-1999 and his thoughts about language and literature. The aim of this thesis is to find answers for some questions such as "what the source of the literature, its definition and its aim is, and what the aim of education of literature is, what Tantawy say about the education of literature" with reference of his literary works and articles. For this purpose, I firstly mentioned about his life and the panorama when he lived. Tantawy who lived most part of his life in Syria worked in various sites of his country. He taught at ever level of education including the village schools, primary schools, high schools and universities. This experience provided him to have critical thinking on system of education, the content of Arabic lessons and its methodology. Tantawi argues that literature must be at community service's disposition and he wrote his works for this purpose. His most important purposes are to raise awareness of public and to teach them the morality. With this in mind, while he advises people to read the author who adopts this purpose as a principle, he requests them to stay away from the contrary authors. In this thesis, I discuss the authors both he advises and don't. Tantawy had a great language education, and from this point he was fluent and lucent in Arabic speaking and writing. He rejected the usage of foreign vocabularies. He calles his readers to use clear language and offer this words in his books footnote. In sum, this thesis presents the thoughts of Ali Tantawy on literature and language based on his works containing mainly literary articles.