dc.contributor.advisor |
Profesör Doktor İsmail Hira |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-29T09:04:42Z |
|
dc.date.available |
2021-03-29T09:04:42Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Çolak, Çağrı. (2019). Kültür Endüstrisi bağlamında dizilerin giyim sektörüyle ilişkisinin toplumsal yansımaları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/90371 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Toplum, giyim anlayışını belirlerken çeşitli medya araçlarında görmüş olduğu moda anlayışından yararlanmaktadır. Dizilere sponsorluk yapan çeşitli markaların ürünlerini, dizide görerek toplumun talep etmesiyle ve diğer markalar ve üreticiler tarafından bu ürünlerin satılmasıyla diziler toplumun giyim kültürünü oluşturmaktadır. "Rıza imalatı" kavramını ortaya koyan Walter Lippmann ve Edward Herman ile Noam Chomsky'nin "Rızanın İmalatı" kitabında belirtmiş olduğu gibi günümüz iletişim araçları, bu araçlara sahip olanlar tarafından şekillendirilmektedir. Medya araçları, modanın sosyal psikolojik etkisiyle bireyde tüketim simülasyonu oluşturmaktadır. Bu tüketim simülasyonuna bir örnek de dizilerdir. Giyim markalarının oluşturmak istediği tüketim alışkanlıkları çeşitli medya araçları ve diziler aracılığıyla izleyiciye aktarılmaktadır. Medya sahipleri bu noktada hitap ettiği toplumu sadece izleyici olarak değil bir tüketici ve meta olarak görmektedir. Kültür endüstrisi bağlamında yapılan çalışmada dizi izleyicisi ile marka sahipleri arasında geçen iletişimin topluma nasıl yansıdığı "rıza imalatı" ve "tüketim toplumu" kavramlarıyla açıklanmaktadır. Araştırma, Simmel'ın "moda" kavramı ve Veblen'in "gösterişçi tüketim" kavramlarıyla, izleyicilerin dizi ve dizi oyuncularından etkilenme sürecinin toplumda nasıl karşılık bulduğunu ortaya koymaktadır. Araştırmada, literatür araştırması ve gözlem tekniği doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış mülakat soruları ile toplam 20 kişi ile görüşülmüştür. Görüşmeler içerisinde görüşmecilerin bulundukları kültürel yapıya, dizilerden etkilenerek yaptığı tüketim alışkanlıklarına ve toplumdaki yansımalarına yer verilmiştir. Bununla birlikte markalarla birlikte değişen moda anlayışı, izlenilen dizilere ve toplumdaki giyim kültürünü nasıl etkilediğine yönelik analizler yapılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Societies, when determining the concept of clothing, are using the fashion that are seen in various media. Movie series are creating the clothing culture by bringing into view the products manufactured by various sponsoring brands or by other manufacturers disposals. Modern day communication tools are, as stated by Walter Lippman, Edward Herman who created the term "Manifacturing of Consent" and the author of the book titled "Manifacturing Consent" Noam Chomsky, shaped by the people who have these tools. Media tools are creating the consumption simulations by the social-psychological effects of fashion. Movie series are good examples of aforementioned consumption simulations. Consumption habits that are manufacturing brands trying to create are imposed using movie series with various media tools. Owners of various media tools are seeing the societies they address, as not only audience but as of a consumer and a commodity. In this study which is conducted on the context of culture industry, how communication between the audience of movie series and the brand owners effect societies is explained by "Manufacture of consent" and "consumerist society" concepts. This study, by using Simmel's concept of "fashion" and Veblen's "conspiciuous consumption" is demonstrating the audiences' affection process by movie series and their actors and actresses. In this study, by using literature research and observation technics 20 people are interviewed by using semi-structured interview surveys in total. As of the main subject of the study, cultural structures, consumption habits of interviewers shaped by movie series and the effects on societies are mentioned. In addition to that, it includes analyses about effects of fashion concepts that are changed due to brands, on the movie series that audiences choose and the admassed people's clothing culture. |
|
dc.format.extent |
IV, 124 yaprak : resim ; 30 cm |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Kültür |
|
dc.subject |
Kültür Endüstrisi |
|
dc.subject |
Moda |
|
dc.subject |
Tüketim Toplumu |
|
dc.subject |
Dizi |
|
dc.title |
Kültür Endüstrisi bağlamında dizilerin giyim sektörüyle ilişkisinin toplumsal yansımaları |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, |
|
dc.contributor.author |
Çolak, Çağrı |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|