Suriye'de 2011 yılında yaşanan halk hareketleri ve beraberinde gelen iç savaş, çok sayıda Suriyeli sığınmacının komşu ülke Türkiye'ye göç etmesine neden olmuştur. Savaştan kaçanlara yönelik 'Açık Kapı Politikası' izleyen Türkiye, kısa zaman içerisinde sayıları milyonlara ulaşan ve kamplara sığmayan Suriyeli sığınmacı sorunuyla karşı karşıya kalmıştır. Savaşın kısa süreceği varsayımı üzerinden politika üreten Türkiye, Suriyelilerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla 'Geçici Eğitim Merkezleri'ni kurmuş ve ülke genelinde yaygınlaştırmıştır. İlkokul birinci sınıftan lise son sınıfa, yani on ikinci sınıfa kadar olan okul çağındaki Suriyeli sığınmacılara eğitimin verildiği bu merkezlerde, Türkçe dışındaki tüm dersler bizzat Suriyeli öğretmenler tarafından verilmektedir. Suriye Geçici Hükümeti ve Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı işbirliği ile geçmiş yıllarda Suriye'de okutulan ders kitaplarını bazı değişikliklerle birlikte bastırılarak bu merkezlerde okuyan tüm Suriyeli öğrencilere dağıtılmıştır. Tez çalışmamız Geçici Eğitim Merkezlerinde okutulan Arapça ders kitaplarını konu almaktadır. Bu bağlamda sadece lise dönemini kapsayan üç yıllık eğitim periyodunda okutulan Arapça ders kitapları ve bu kitaplardaki Arap Dili ve Edebiyatı konularının incelme ve değerlendirmesi bu tezin ana omurgasını oluşturmaktadır. Konunun sosyal bilimler alanında olması hasebiyle, Türkiye'deki Suriyeli sığınmacılar, sayıları, eğitim çağındaki Suriyeliler, Geçici Eğitim Merkezleri ve Türkiye'nin Suriyelilere yönelik değişen eğitim politikası gibi konular tezin ilk bölümünde yer almıştır.
The Syrian popular uprising in March 2011 and the subsequent internal conflict forced a large number of Syrians to take refuge in the neighboring country Turkey. Because of Turkey's "Open Door" policy towards the people fleeing the war, the number of refugees reached millions in short period of time and Turkey started to face the challenge introduced by the Syrian Refugee crisis. Turkey's policies were based on the assumption that the civil war will be short lived. Thus in order to meet the educational needs of Syrians, Turkey established "Temporary Education Centers" and expanded them throughout the country. In these centers, where Syrian refugees receive education from the first grade of primary school to the last year of high school, that is to the twelfth grade, all the courses other than Turkish are taught by Syrian teachers themselves. The curriculum that was taught in the past in Syria was modified through a collaborative effort between the Provisional Government of Syria and the Turkish Ministry of Education, and subsequently printed and distributed to all Syrian students studying in these centers. The subject of this thesis is the Arabic textbooks taught in Temporary Education Centers. In this context, the focus of this thesis is the analysis of Arabic textbooks and their Arabic Language and Literature subjects taught in the three-year education period covering only the high school period. Taking into consideration that the subject of this thesis lays in the field of social sciences, the first part of the thesis is dedicated to the following topics: Syrian refugees in Turkey, their numbers, Syrians in the age of education, Temporary Education Centers and the changing education policy of Turkey towards Syrian.