Sanayi ve endüstriyel gelişmelerin ardından gelen hızlı teknolojik değişimler, insan yaşamının her evresinde kendini göstermiştir. 20. Yüzyıl ile birlikte savaş, istihdam, ekonomi başta olmak üzere birçok sebepten dolayı, şehirlere olan göçlerin hızlandığı gözlemlenmiştir. Bu doğrultuda şehir yaşamı içinde insan, ait olduğu toplumun temel dinamikleriyle yeniden var olmaya başlamıştır. Tam bu noktada insanın sosyal yaşam alanı olan kamusal alanlar ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın birinci bölümünde "Kamusal Alan" ve "Özel Alanların" ortaya çıkışı ile kavram haline geliş süreci ve siyasal düzlemle ilişkileri; bu konuda çalışmaları olan araştırmacıların fikirleriyle anlatılmaya çalışılmıştır. İkinci bölümde "kamu" ve "kamusallık" ifadelerinin tanımı yapılarak yine bu alanların sanatla ilişkisi; dünyada ve Türkiye'de kamusal sanat anlayışı, örnekler verilerek gösterilmiştir. Üçüncü bölümde bireysellikte ve kapalı alanlarda sıkışmış sanatın değişerek kamusal alanlarda ve toplumla birlikte uygulanış biçimi olan 'Yeni Tip Kamusal Sanat'a ve 'Katılımcı Sanat'a örneklerle değinilmiştir. Son bölümde "Engelsiz" isimli seramik eğitim materyali yapım süreci, açıklamalar ve fotoğraflar ile anlatılmaya çalışılmıştır.
The rapid technological changes following industrial developments have manifested themselves in every phase of human life. As from 20th century, the acceleration of migration to cities has been observed due to many reasons including war, employment and economy. In this manner, people have started to exist again with the basic dynamics of the society in which they belong. At this point, public spaces have emerged as the social living space of the public. In the first part of this thesis, the emergence of the concepts of 'public space' and 'private space' and its conceptualization process and its relations with the political manner have been tried to be explained by the ideas of the researchers having studies on this subject. In the second chapter, the concepts of public and publicity have been defined and also the relationship between art and public space is shown by giving examples about perception of public artin the world and in Turkey. In the third chapter, the art which was formerly stuck in individuality and indoors and later changed into the New Type of Public Art and the Participatory Art, which are applied in public spaces and with the society, have been mentioned with examples forms until today in the world and Turkey has been tried to be explained with examples. At the last chapter the process of making ceramic education material which is named "Unimpeded" explained with instructions and photos.