Coğrafi işaretler ve markalaşma konusu günümüzde ülkeler ve şehirler için büyük önem teşkil etmektedir. Değişen ve zorlaşan rekabet koşullarında şehirler farklı olabilmek için her yolu denemektedir. Türkiye bu konularda önemli potansiyellere sahip olmasına rağmen rakiplerine göre daha geride durmaktadır. Çalışmanın amacı, şehirler için oldukça önemli iki konu olan coğrafi işaretler ve şehir markalaşmasını tek bir çatı altında toplayarak, Sakarya ili üzerinden yapılan araştırmayla diğer şehirler için de bir örnek oluşturmasıdır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde coğrafi işaretler ikinci bölümde ise marka ve şehir markalaşması konularında literatür taraması yapılmıştır. Bu çalışmada coğrafi işaretlerin şehir markalaşmasına etkileri ele alınmaktadır. Bu sebeple öncelikle coğrafi işaret, marka ve şehir markalaşması kavramları irdelenmiş; en son ve üçüncü bölümde coğrafi işaretlerin şehir markalaşmasına etkileri konusunda Sakarya ili üzerinden bir araştırma yapılmıştır. Çalışmanın araştırma kısmında nicel bir araştırma yöntemi olan anket kullanılmış ve İstanbul'da yaşayıp Sakarya'ya en az bir defa gitmiş kişilere uygulanmıştır. Bu araştırmalardan elde edilen bulgular SPSS 20.0 programı ile ölçülmüş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Sonuç olarak araştırmaya katılan kişilerin, coğrafi işaretlerin şehir markalaşmasına olumlu yönden etkilerinin olduğuna katıldığı sonucu ortaya çıkmıştır. Bununla beraber katılımcılardan yaşı küçük olanların yaşı büyük olanlara göre, bekar katılımcıların evli katılımcılara göre ve ön lisans, lisans veya lisansüstü seviyesindeki kişilerin ilköğretim seviyesindeki kişilere göre, coğrafi işaretlerin şehir markalaşmasına olumlu etkileri olduğu konusuna daha çok katıldığı görülmüştür.
The issue of geographical signs and branding has great importance for countries and cities nowadays. Cities go all out to be different because of changing and challenging conditions of competition. Despite having significant potential, Turkey remains behind on these issues than their competitors. The aim of the study is to create an example for other cities with the research results of Sakarya province by bringing together geographical signs and city branding under the same roof, which are two important issues for cities. The study consists of three chapters: In the first chapter, the geographical signs and in the second chapter, brand and city branding have been reviewed. In this study, the effects of geographical signs on city branding are discussed. For this reason, firstly, the concepts of geographical sign, brand and city branding were discussed; In the last and third chapter, a research was done in Sakarya province on the effects of geographical signs on city branding. In the research part of the study, a questionnaire which is a quantitative research method was used and applied to people who lived in Istanbul and went to Sakarya at least once. The results obtained from these studies were measured with SPSS 20.0 program and the results were interpreted. As a result, it was concluded that the participants agree the positive effects on the city branding of geographical signs. However, it has been observed that more young people than elder ones, more bachelors than married ones and more associate, undergraduate or postgraduate students than primary school students have more positive attitudes to the city branding of geographical signs.