Mağara resminden itibaren ileti aktarımıyla birlikte toplum belleğinin oluşumu noktasında, mekân önemli bir hale gelmektedir. Mağaradaki resimlerden müzelere doğru taşınan ileti, özerkleşme süreciyle birlikte estetik bir alana konumlanmaktadır. Bu bağlamda anlam aktarımı ve işlevsellik gündeme gelmiştir. Sanat ortamının geçirdiği aşamalara bağlı kalınarak, avangart hareketlerin sanatın dönüştürme gücünün tezahüründe, öncü sanatçılarla birlikte; sanat ortamının değişen mekânları üzerinden müze, galeri, sokak vb. mekânlar doğrultusunda izleyicinin yapıtla kurduğu ilişki bağlamında ele alınmıştır. 1990 sonrası nasıl bir izleyici yapıt ilişkisi olduğu irdelenmiştir. Mekân olgusunun anlama katkısı üzerinden sanatçıların kurguladıkları işler doğrultusunda açıklanmıştır.
From the point of view of the formation of the community memory with the transfer of messages from the cave painting, the space becomes important. The message moved from the pictures in the cave to the museums is located in an aesthetic area with the autonomy process. In this context, meaning transfer and functionality came to the agenda. Adhering to the stages of the art environment, in the manifestation of the transformational power of avant-garde movements, together with the leading artists; museum, gallery, street and so on. In the context of the relationship established with the work of the audience in the direction of places. After 1990, it was examined how a viewer artifact is. It has been explained according to the works of artists based on the understanding contribution of space phenomenon.