Bu çalışma Sakarya Üniversitesi koordinatörlüğü, TEMSA ve Sanayi Bakanlığı desteği ile gerçekleştirilen ?Hibrit Otobüs Seyir Hali Emisyonlarının Ölçüm Ve Modellenmesi'' San-Tez Projesi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Sakarya SAÜ Kampus- Çarşı ve Çarşı- SAÜ Kampus güzergahlarında Euro 6 regülasyonlarına uygun olarak gerçek dünya koşullarında Temsa Hibrit Avenue prototip otobüsü için motor çalışma performansları, yakıt ekonomisi ve emisyon dataları seyir hali emisyon ölçüm sistemi ile toplanmış, haritaları çıkarılmış ve optimizasyon çalışmaları gerçekleştirilmiştir.SAÜ Kampus-Çarşı güzergahında seyahat süresini %42'sini düşük yük ve hız koşullarında, %35'ini düşük yük ve yüksek hız koşullarında ve %23'ünü ise yüksek yük ve yüksek hız koşullarında gerçekleştiği görülmüştür. Bu kullanım koşullarında tasarruf edilebilir yakıt miktarı 1,72 litre ve buna bağlı olarak kayıplar ihmal edildiğinde tasarruf edilen yakıt oranı % 33 bulunmuştur. Çarşı- SAÜ Kampus güzergahında oluşan ortalama CO2 emisyonu 5,05 `lik standart sapma ile 598 g/kw-h şeklinde iken ortalama NOx emisyonu 0,72 `lik standart sapma ile 3,67 g/kw-h şeklinde hesaplanmıştır
This study was completed as a part of the SAN-TEZ project which entitled ?Measurement and Modeling of Real World Emissions of An Hybrid City Bus.? At Sakarya SAU Campus-Center and Center-SAU Campus routes, engine operation performance, fuel economy and emission data were collected by a portable emission measurement system (PEMs) for TEMSA Hybrid Avenue prototype bus, is suitable Euro 6 regulations, was performed at real world conditions. Then, maps were generated with these data and optimization study was achieved.It was shown that Sakarya University Campus-City Center trip was realized under the following conditions; 42% of the total trip time was realized under low load and speed conditions, 35% of the total trip time was realized under low load and high speed conditions and 23% of the total trip time was realized under high load and speed conditions. At these operation conditions, the amount of fuel to be saved is 1,72 liter and rate of fuel saving is 33%. At Center-SAU Campus route, as average CO2 emission is 598 g/kW-h with 5.05 standard deviation, average NOx emission is 3,67 g/kW-h with 0,72 standard deviation.