Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Suat Yıldırım
dc.date.accessioned 2021-03-10T11:24:51Z
dc.date.available 2021-03-10T11:24:51Z
dc.date.issued 2004
dc.identifier.citation Haylamaz, Reşit. (2004). Kur’an’da akıl. (Yayınlanmamış Doktora Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/77360
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Anahtar Kelimeler: Kur'an, Akıl, İnsan, İslam, Vicdan Akıl hakkındaki tartışmalar, düşünce tarihi kadar eskiye dayanır. Zira o, insanla beraber olan bir özelliktir. Bununla birlikte biz, konuya Kur'an'ın bakış açısını anlayabilmek için onun ifadelerinde yoğunlaşarak meseleyi ele almaya ve bunun için de, tarihte yaşanılan tartışmalardan ziyade, konuya Kur'an açısından bakmaya çalıştık. Gördük ki Kur'an, aklın ne anlama geldiğinden daha ziyade ne işe yaraması gerektiği üzerinde durmakta ve meselelerini fanteziler yerine fayda üzerine bina etmektedir. Zira o, aklı olmayanı muhatap almaz. Onun olmadığı yerde teklif ve mükellefiyetten bahsetmeye de imkan yoktur. Ona göre akıl, imana ulaştıran en önemli dinamiktir ve iman nimetinden mahrum olanları Kur'an, açık bir şekilde 'akılsız olarak nitelemektedir. Konuyu ele alırken Kur'an'ın kullandığı diğer kelimelerle birlikte aklın ne olduğu konusu, bütüncül manada ele alındığında görülmektedir ki o, sadece bir veya birkaç organın fonksiyonu değil, beyinden kalbe ve duyulardan duygulara kadar bir çok unsurun müşterek bir faaliyetidir. Aynı zamanda Kur'an'ın akla yüklediği görev ve fonksiyonlar açısından konuya bakıldığında da görülecektir ki o, sürekli faaliyet halindeki bir aklı nazara vermektedir ve onu faal hale getirebilmek için her fırsatta kevnî ayetlerden örnekler verip aklı, sürekli bir aktiviteye ve faaliyete davet etmektedir. Ancak akıl, iradeyle canlı tutulması gereken bir faaliyettir ve bu yönüyle Kur'an, hem onu besleyen amiller açısından, hem de aklı perdeleyen unsurlar bakımından hassasiye tini ortaya koymakta; her birisi, bir maksat için verilmiş olan duyu veya duyguların, dengesizleşerek insanı yönlendirmesine mani olmak için gizli ve açık bir çok engele dikkat çekmekte ve insanları intibaha davet etmektedir. Kur'an'ın akıl konusundaki hassasiyeti, Kur'an sonrasına da yansımış ve belli başlı yo rum farklılıklarının doğmasını netice vermiştir. Bilhassa Tefsir, Hadis, İslam Hukuku. Kelam ve Tasavvuf gibi ilimlerde, her ilmin hassasiyetleri açısından ele alındığı, düşün celerin bu açılardan temellendirilmeye çalışıldığı ve bilhassa Kelam ilminde yoğun tartışmaların yaşanmasını beraberinde getirdiği bir realitedir.
dc.format.extent VII, 352 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Kur’an
dc.subject Akıl
dc.subject İnsan
dc.subject İslam
dc.subject Vicdan
dc.title Kur’an’da akıl
dc.type TEZ
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Tefsir Bilim Dalı
dc.contributor.author Haylamaz, Reşit
dc.relation.publicationcategory doctoralThesis


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/