Açık Akademik Arşiv Sistemi

İlköğretim okul yöneticilerinin çatışma çözme stratejilerinin öğretmen performansı üzerindeki etkisi : (Gebze ilçesi örneği)

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Mehmet Ali Hamedoğlu
dc.date.accessioned 2020-11-04T12:40:48Z
dc.date.available 2020-11-04T12:40:48Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.citation Genç, Onur (2011). İlköğretim okul yöneticilerinin çatışma çözme stratejilerinin öğretmen performansı üzerindeki etkisi : (Gebze ilçesi örneği).( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/74623
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Çatışma, günlük hayatta en sık karşılaşabilecek olgulardan bir tanesidir. Özellikle insan öğesinin yoğun olarak etkileşimde olduğu eğitim kurumu gibi yerlerde çatışmaların görülme sıklığı daha fazladır. Bu çalışma ilköğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin, çatışmaların çözümünde kullandıkları üçüncü taraf rollerinin öğretmen performansı üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Kullanılan ölçme aracı, Kocaeli ili Gebze ilçe merkezinde bulunan 15 ilköğretim okulunda görev yapan 47 yöneticiye ve 249 öğretmene uygulanmıştır. Uygulanan 296 ölçme aracından 256'sı geçerli geri dönmüştür. Ölçme aracından elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Veriler aritmetik ortalama, standart sapma, crosstab (çapraz tablo), korelasyon, ANOVA, t-testi, Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testleri kullanılarak analiz edilmiş, yorumlanmış ve raporlaştırılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre, okul yöneticileri en fazla arabulucu ve kolaylaştırıcı rollerini kullanmaktadırlar. Okul yöneticilerinin en az zorla barıştırıcı ve boşvermişçi rollerini kullandıkları bulgusuna ulaşılmıştır. Yeniden yapılandırmacı rolü ise okul yöneticileri tarafından kısmen de olsa kullanılmaktadır. Okul yöneticisi ve öğretmen görüşleri arasında bazı farklılaşmalar görülmektedir. Okul yöneticilerinin kullandıkları üçüncü taraf rolleri, okul yöneticilerinin kıdem, yöneticilik kıdemi, cinsiyet ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaşmamaktadır. Okul yöneticilerinin çatışma çözmede kullandıkları arabulucu ve kolaylaştırıcı rolleri ile okul ortalamaları arasında ters yönde bir ilişki bulunmaktadır.Anahtar Kelimeler: Çatışma, Çatışma Çözme, Üçüncü Taraf Rolü, Performans, Öğretmen Performansı
dc.description.abstract Conflict is one of those elements that we come across most in daily life. It is much more to observe conflicts in educational organizations where humans interact intensively. This study was done to find out the effect of third-party roles of primary school administrators in resolving conflicts on teacher performance.The research was designed by using survey. The survey was applied to 47 administrators and 249 teachers who work at 15 primary schools in Kocaeli province district of Gebze centre. 256 of 294 measurement tools were returned. The data were transferred into a computer via SPSS. The data were analysed by using aritmethical mean, standard deviation, crosstab, correlation, ANOVA, t-test, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests, and then they were discussed and reported.According to the findings of the research, the school administrators mostly use mediation and facilitation roles. Authocratic intervention and laissez faire roles were found as the least used roles by school administrators. Restructuring role is partly used by the school administrators. Some differences were found between the view of school administrators and teachers. Third party roles used by the school administrators do not differ according to their job experience, administration experience, gender and level of education. A negative relation was found between mediation, facilitation roles and schools? average of success.Keywords: Conflict, Conflict Resolution, Third-Party Role, Performance, Teacher Performance
dc.format.extent IX, 91 yaprak ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Çatışma
dc.subject Üçüncü taraf rolü
dc.subject Performans
dc.title İlköğretim okul yöneticilerinin çatışma çözme stratejilerinin öğretmen performansı üzerindeki etkisi : (Gebze ilçesi örneği)
dc.type MasterThesis
dc.contributor.department Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü,Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Genç, Onur
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atıf 4.0 Uluslararası Except where otherwise noted, this item's license is described as Atıf 4.0 Uluslararası