Çatışma, günlük hayatta en sık karşılaşabilecek olgulardan bir tanesidir. Özellikle insan öğesinin yoğun olarak etkileşimde olduğu eğitim kurumu gibi yerlerde çatışmaların görülme sıklığı daha fazladır. Bu çalışma ilköğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin, çatışmaların çözümünde kullandıkları üçüncü taraf rollerinin öğretmen performansı üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Kullanılan ölçme aracı, Kocaeli ili Gebze ilçe merkezinde bulunan 15 ilköğretim okulunda görev yapan 47 yöneticiye ve 249 öğretmene uygulanmıştır. Uygulanan 296 ölçme aracından 256'sı geçerli geri dönmüştür. Ölçme aracından elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Veriler aritmetik ortalama, standart sapma, crosstab (çapraz tablo), korelasyon, ANOVA, t-testi, Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testleri kullanılarak analiz edilmiş, yorumlanmış ve raporlaştırılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre, okul yöneticileri en fazla arabulucu ve kolaylaştırıcı rollerini kullanmaktadırlar. Okul yöneticilerinin en az zorla barıştırıcı ve boşvermişçi rollerini kullandıkları bulgusuna ulaşılmıştır. Yeniden yapılandırmacı rolü ise okul yöneticileri tarafından kısmen de olsa kullanılmaktadır. Okul yöneticisi ve öğretmen görüşleri arasında bazı farklılaşmalar görülmektedir. Okul yöneticilerinin kullandıkları üçüncü taraf rolleri, okul yöneticilerinin kıdem, yöneticilik kıdemi, cinsiyet ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaşmamaktadır. Okul yöneticilerinin çatışma çözmede kullandıkları arabulucu ve kolaylaştırıcı rolleri ile okul ortalamaları arasında ters yönde bir ilişki bulunmaktadır.Anahtar Kelimeler: Çatışma, Çatışma Çözme, Üçüncü Taraf Rolü, Performans, Öğretmen Performansı
Conflict is one of those elements that we come across most in daily life. It is much more to observe conflicts in educational organizations where humans interact intensively. This study was done to find out the effect of third-party roles of primary school administrators in resolving conflicts on teacher performance.The research was designed by using survey. The survey was applied to 47 administrators and 249 teachers who work at 15 primary schools in Kocaeli province district of Gebze centre. 256 of 294 measurement tools were returned. The data were transferred into a computer via SPSS. The data were analysed by using aritmethical mean, standard deviation, crosstab, correlation, ANOVA, t-test, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests, and then they were discussed and reported.According to the findings of the research, the school administrators mostly use mediation and facilitation roles. Authocratic intervention and laissez faire roles were found as the least used roles by school administrators. Restructuring role is partly used by the school administrators. Some differences were found between the view of school administrators and teachers. Third party roles used by the school administrators do not differ according to their job experience, administration experience, gender and level of education. A negative relation was found between mediation, facilitation roles and schools? average of success.Keywords: Conflict, Conflict Resolution, Third-Party Role, Performance, Teacher Performance