Açık Akademik Arşiv Sistemi

İlköğretim II. kademe öğretmenlerinin öğrencilere yönelik tutumlarının cinsiyet değişkenine göre incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yardımcı Doçent Doktor Ahmet Eskicumalı
dc.date.accessioned 2020-11-04T12:40:40Z
dc.date.available 2020-11-04T12:40:40Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.citation Yurtsever, Kezban (2011). İlköğretim II. kademe öğretmenlerinin öğrencilere yönelik tutumlarının cinsiyet değişkenine göre incelenmesi .( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/74613
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin algıları ve beklentileri ile sınıf ortamındaki tutum ve davranışlarının öğrencilerin cinsiyetine göre değişip değişmediğini belirlemektir.Verilerin araştırma amacına uygun olarak toplanmasını ve çözümlenmesini sağlamak için nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili, Esenler ilçesindeki Yunus Emre İlköğretim Okulu'nda görev yapan 5 kadın, 5 erkek olarak seçilen 10 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma verileri nitel araştırma yöntemleri ile toplanmıştır. Araştırmada katılımlı gözlem tekniği ve yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Görüşme ve gözlemler sonunda elde edilen veriler betimsel çözümleme ile değerlendirilmiştir. Veriler araştırma sürecinde kullanılan sorular dikkate alınarak sunulmuştur. Betimsel çözümleme için bir çerçeve oluşturulmuş ve veriler temalar altında düzenlenmiştir. Oluşturulan çerçeveye göre veriler okunmuş ve düzenlenerek, mantıklı ve anlamlı bir şekilde bir araya getirilmiştir. Tanımlanan bulgular açıklanmış, ilişkilendirilerek ve anlamlandırılarak yorumlanmıştır.Araştırma sonucuna göre; öğretmenlerin öğrencilere ilişkin toplumsal cinsiyet kalıpyargılarına sahip oldukları, bu görüşleri doğrultusunda kız ve erkek öğrencilere karşı farklı tutum ve davranış içinde oldukları belirlenmiştir. Diğer taraftan öğretmenlerin bu farklı tutum ve davranışları kız ve erkek öğrencilerin ?doğal? yapılarından kaynaklandığını ve genellikle ?normal? olarak algıladıkları dolayısıyla öğretmen-öğrenci ilişkisindeki toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin kalıp yargılarını fark edemedikleri görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Toplumsal Cinsiyet, Eğitimde Cinsiyet Ayrımcılığı, Cinsiyet ve Cinsiyetçilik
dc.description.abstract The aim of this research is to determine the perceptions and anticipations of the teachers, teaching in the secondary part of elementary schools, and whether their attitudes and behaviours in a classroom environment change according to the gender of the students.A qualitative research method which is appropriate to the purpose of the research has been used to provide and analyze data. 10 teachers working in Yunus Emre Elementary School in Esenler district of İstanbul province, chosen as 5 female 5 male formed the study group of the research. The data of the research has been collected by employing qualitative research methods. Participant observation technique and structured interview evaluation form have been used in this research.The data collected from the interviews and observations have been evaluated with descriptive analysis. In the presentation of the data, the questions in the research process have been taken into consideration. A frame has been formed for descriptive analysis and the data has been organized under themes. The data has been read according to this frame and brought together in a reasonable and meaningful way. The described findings have been associated with each other, explained and interpreted.The result of this research showed that teachers have stereotypical judgements about gender and they exhibit different attitudes and behaviours towards male and female students in parallel with these judgements. On the other hand, it has been found out that teachers think that this difference stems from the `nature? of male and female students and usually perceive these different behaviours as ?normal? and thus, they cannot realize the stereotypical judgements about gender in teacher-student relationship.Key Words: Gender, Gender Discrimination in Education, Sex and Sexism
dc.format.extent VII, 85 yaprak : tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights Atıf 4.0 Uluslararası
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Toplumsal cinsiyet
dc.subject Cinsiyet ve cinsiyetçilik
dc.title İlköğretim II. kademe öğretmenlerinin öğrencilere yönelik tutumlarının cinsiyet değişkenine göre incelenmesi
dc.type MasterThesis
dc.contributor.department Sakarya ÜniversitesiEğitim Bilimleri Enstitüsü,Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Yurtsever, Kezban
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atıf 4.0 Uluslararası Except where otherwise noted, this item's license is described as Atıf 4.0 Uluslararası