In this research, teacher candidates' views on educational Facebook usage investigated and an appropriate model proposed according to this investigation. Research has been completed using mixed method research design. In order to develop Educational Facebook Usage Acceptance Scale and Educational Facebook Usage Acceptance Model, views from 462 teacher candidates were gathered, then model and scale development process were completed. Using Educational Facebook Usage Activity which was planned according to developed model, changes on teacher candidates' educational Facebook usage acceptance, perceived learning and satisfaction levels were investigated. 76 teacher candidates participated in the pilot study while 67 teacher candidates participated for the main study of the educational facebook usage activity. At the end of the activity, 17 teacher candidates were interviewed by using semi structured interview forms. At the end of the research Educational Facebook Usage Acceptance Model based on Technology Acceptance Model 2 were developed, and with the implemented Facebook activity, teacher candidates' level of acceptance for educational Facebook usage has been increased significantly. In addition to this, at the end of the educational Facebook usage activity, teacher candidates' perceived learning and satisfaction levels have been measured by using perceived learning and satisfaction surveys. These surveys revealed high levels of teacher candidates' perceived learning and satisfaction levels which suggest that educational Facebook usage activity was successful.
Bu araştırma kapsamında, öğretmen adaylarının eğitim amaçlı Facebook kullanımı ile ilgili görüşleri incelenmiş ve bu görüşlere uygun olarak bir modelleme çalışmasına gidilmiştir. Araştırma modeli olarak karma yöntem araştırma desenlerinin kullanıldığı çalışmada Eğitim Amaçlı Facebook Kullanımının Kabulü Ölçeği ve Eğitim Amaçlı Facebook Kullanımının Kabulü Modeli geliştirilmesi amacıyla 462 öğretmen adayından görüş alınmış ve ölçek geliştirme çalışması ve model geliştirme çalışması tamamlanmıştır. Geliştirilen modele uygun olarak gerçekleştirilen Eğitim Amaçlı Facebook Kullanımı Etkinliği ile de öğretmen adaylarının Facebook'un eğitim amaçlı kullanımını kabul etme, algılanan öğrenme ve memnuniyet düzeyleri incelenmiştir. Eğitim amaçlı Facebook kullanım etkinliğinin pilot uygulamasında 76, uygulamasında 67 öğrenci ile çalışılmış; uygulamanın sonunda 17 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonunda Teknoloji Kabul Modeli 2'yi temel alan Facebook'un Eğitim Amaçlı Kullanımının Kabulü Modeli oluşturulmuş, gerçekleştirilen eğitim amaçlı Facebook etkinliği ile de öğretmen adaylarının Facebook'un eğitim amaçlı kullanımın kabul düzeylerinde anlamlı bir artış meydana getirilmiştir. Bununla birlikte uygulama sonucunda öğretmen adaylarının algılanan öğrenme düzeylerinin ve etkinlikten memnun olma düzeylerinin yüksek seviyede olduğu sonucuna varılmıştır.