Bu çalışmada, 1828-1892 yılları arasında yaşamış hattat, şair ve devlet adamı olan İsmail Sâdık Kemâl'in, Düğümlü Baba nâmıyla tanınan Hacı Hafız Mustafa Efendi'nin hayatını ve kerametlerini merkeze alarak yazdığı 10 ciltlik "Kemâl-nâme-i Düğümlü Baba" adlı eserinin sekizinci cildi incelenmiştir. Mezkûr menâkıb-nâmenin metni transkribe edilmiş ve muhteva incelemesi yapılmıştır. Tez üç ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm eserin müellifi İsmâil Sâdık Kemâl Paşa'nın hayatı ve eserleri ile ilgili olup iki alt başlıktan oluşmaktadır. İlk alt başlıkta, İsmâil Sâdık Kemâl'in ailesi, eğitimi, çalışma hayatından söz edilmiştir. İkinci alt başlıkta İsmâil Sâdık Kemâl'e ait diğer eserler verilmiştir. İkinci bölüm'de eser, Kemâl-Nâme-i Düğümlü Baba ana başlığı altında "Eserin Şekil Özellikleri" ve "Eserin Muhteva Özellikleri" olarak iki alt başlık olarak ele alınmıştır. Eser, dil ve üslup açısından incelenmiş ve içerdiği tasavvufî kavramlar ve tartışmalar alt başlıklar halinde tespit edilmeye çalışılmıştır. Son bölüm olan üçüncü bölümde ise metnin hazırlanmasında takip edilen yol ve yöntemler hakkındaki bilgilere, neşir esaslarına ve eserin tam transkripsiyonlu metnine yer verilmiştir.
This study examines the eighth volume of the ten-volume work 'Kemal-name-i Dugumlu Baba' written by Ismail Sadik Kemal, a calligrapher, poet and statesman who lived between 1828 and 1892, which focuses on the life and miracles of Hadji Hafiz Mustafa Efendi, known as Dugumlu Baba. The text of the mentioned hagiography was transcribed and its content was examined. The thesis consists of three main chapters. The first chapter is about the life and works of the author Ismail Sadik Kemal Pasha and consists of two subheadings. In the first subheading, Ismail Sadik Kemal's family, education and working life are mentioned. In the second sub-heading, other works of Ismail Sadik Kemal are given. In the second chapter, the work is analysed under the main title of 'Kemal-name-i Dugumlu Baba with two subheadings as 'Form Features of the Work' and 'Content Features of the Work'. The work has been analysed in terms of language and style and the sufi concepts and discussions it contains have been tried to be determined under subheadings. The final part, the third, contains information on the methods and procedures used in the preparation of the text, the principles of publication and the full transcribed text of the work.