| dc.contributor.advisor | Doçent Doktor Kadriye Kobak | |
| dc.date.accessioned | 2025-09-22T11:21:20Z | |
| dc.date.available | 2025-09-22T11:21:20Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.citation | Çırak, Kerem. (2025 ). Dijital oyunlarda polis temsili = Police representation in digital games. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12619/103300 | |
| dc.description | 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. | |
| dc.description.abstract | Gelişen teknoloji ile dijital oyunların yaşantımızdaki önemli bir yere sahip olması ve toplumun her yaş grubuna hitap etmesi de dijital oyun araştırmalarının önemini göstermektedir. Bu araştırmada ele alınan polislik, kolluk güçleri olarak isimlendirilen güvenlik kurumları arasındaki en köklü yapılanmadır. Dijital oyunlar çoğu zaman edebi metinlere benzer nitelikte olup onlarla çeşitli biçimlerde etkileşim halindedir. Araştırmacılar, oyunları ve oyunla ilgili unsurları incelemek amacıyla farklı yöntemler kullanmaktadır. Oyun analizi, insan-bilgisayar etkileşimi gibi iletişim araştırmalarının her alanında yaygın olarak tercih edilmese de; özellikle askeri birinci şahıs nişancı oyunlarındaki anlatı, rol yapma oyunlarındaki görevler ve klasik antik çağda geçen oyunlardaki karakterler gibi pek çok konuyu ele almaktadır. Önceki araştırmalara bakıldığında dijital oyunlarla ilgili çok çeşitli çalışmalar bulunmasına rağmen, dijital oyunlarda kişilerin, kurumların ve mesleklerin temsiline dair literatürde sınırlı sayıda çalışma yer almaktadır. Polislik mesleğinin temsili, dizi ve filmlerde incelenmiş olsa da dijital oyunlarda bu konuya yeterince yer verilmediği gözlemlenmiştir. Bu bilgiler ışığında, araştırmanın genel amacı dijital oyunlarda polis mesleğinin nasıl temsil edildiğini ortaya koymaktır. Çalışmada polis temsilinin yer aldığı video oyunları arasında Grand Theft Auto V, Contraband Police ve Police Simulator: Patrol Officers belirlenmiş; dolayısıyla amaçlı örneklem sınırlaması kapsamında yalnızca bu oyunlar incelenmiştir. Elde edilen veriler, Dijital Oyun Analizi Protokolü (DiGAP) doğrultusunda yürütülmesi gereken aşamaları düzenleyen metodolojik araç seti süreci çerçevesinde, nitel yöntem betimsel analiz kullanılarak incelenmiş; böylece polis temsiline ilişkin "iyi ve kötü polis ikilemi", "hukukun temsilcisi olarak polis", "polisin militarizasyonu ve şiddet", "otorite ve güç kullanımı", "polis karakterlerinin insanileştirilmesi" ile "toplum ve polis ilişkisi" kategorileri ortaya konulmuştur. Sonuç olarak, dijital oyunlarda polisin temsiline dair iyi ve kötü polis ikileminin, özellikle Grand Theft Auto V ve Contraband Police video oyunlarında belirgin şekilde hissedildiği tespit edilmiştir. Aynı kategoride yer alan oyunlarda hukuki uygulamaların ihmal edildiği; polisin militarizasyonu ve şiddet kategorisinde ise her iki oyunda da militarizasyon ve şiddet sahnelerinin yer aldığı belirlenmiştir. Ayrıca, otorite ve güç kullanımında Grand Theft Auto V ve Contraband Police video oyunlarında aşırı bir uygulama gözlemlenmiştir. Polis karakterlerinin insanlaştırılması açısından ise her iki oyunda da polis karakterlerinin farklı şekillerde insanlaştırıldığı ve polis memurlarının sıklıkla çeşitli suç olaylarına karıştığı sonucuna varılmıştır. Toplum ve polis ilişkileri kategorisinde, Grand Theft Auto V ve Contraband Police video oyunlarında polis memurlarının vatandaşlara karşı orantısız ve haksız davranışlar sergiledikleri sonucuna varılmıştır. Öte yandan, Police Simulator: Patrol Officers video oyununda polis görünümü; iyi ve kötü polis ikilemlerinin yaşanmadığı, hukukun uygun şekilde temsil edildiği, polisin militarizasyonunun ve şiddetinin daha az hissedildiği, otorite ve güç kullanımının orantılı olduğu, polis karakterlerinin daha insancıl davrandığı ve polis memurlarının toplumla olan ilişkilerinin güvene dayalı olduğu belirlenmiştir. Buna karşılık, Grand Theft Auto V ve Contraband Police video oyunlarında bu görünümün yetersiz, orantısız ve dengeli olmadığı tespit edilmiştir. | |
| dc.description.abstract | The fact that digital games have an important place in our lives with developing technology and that they appeal to all age groups of society shows the importance of digital game research. Policing, which is discussed in this research, is the most established structure among security institutions called law enforcement forces. Digital games are often similar to literary texts and interact with them in various ways. Researchers use different methods to examine games and game-related elements. Although game analysis is not widely preferred in all areas of communication research such as human-computer interaction; It deals with many topics, especially the narrative in military first-person shooter games, missions in role-playing games, and characters in games set in classical antiquity. Considering previous research, although there are a wide variety of studies on digital games, there are a limited number of studies in the literature on the representation of people, institutions and professions in digital games. Although the representation of the police profession has been examined in TV series and movies, it has been observed that this issue is not included enough in digital games. In the light of this information, the general aim of the research is to reveal how the police profession is represented in digital games. In the study, Grand Theft Auto V, Contraband Police and Police Simulator: Patrol Officers were identified among the video games with police representation; Therefore, only these games were examined within the scope of purposeful sampling limitation. The obtained data were examined using qualitative method descriptive analysis within the framework of the methodological toolkit process that regulates the stages to be carried out in line with the Digital Game Analysis Protocol (DiGAP); Thus, the categories of "good and bad police dilemma", "police as the representative of the law", "police militarization and violence", "authority and use of force", "humanization of police characters" and "society and police relationship" regarding police representation were introduced. As a result, it has been determined that the good and bad cop dilemma regarding the representation of the police in digital games is felt especially in the video games Grand Theft Auto V and Contraband Police. Legal practices are neglected in the games in the same category; In the militarization of the police and violence category, it was determined that scenes of militarization and violence were included in both plays. Additionally, an excessive use of authority and force has been observed in the video games Grand Theft Auto V and Contraband Police. In terms of humanization of police characters, it has been concluded that police characters are humanized in different ways in both plays and that police officers are frequently involved in various criminal incidents. In the community and police relations category, it was concluded that police officers in the video games Grand Theft Auto V and Contraband Police exhibited disproportionate and unfair behavior towards citizens. On the other hand, the police appearance in the video game Police Simulator: Patrol Officers; It has been determined that there are no good and bad cop dilemmas, the law is appropriately represented, police militarization and violence are felt less, authority and use of force are proportionate, police characters behave more humanely, and police officers' relationships with the society are based on trust. In contrast, in the video games Grand Theft Auto V and Contraband Police, this appearance was found to be inadequate, disproportionate, and unbalanced. | |
| dc.format.extent | ix, 136 sayfa ; 30 cm. | |
| dc.language | Türkçe | |
| dc.language.iso | tur | |
| dc.publisher | Sakarya Üniversitesi | |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
| dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.subject | Dijital Video Oyunları | |
| dc.subject | Polisin Temsili | |
| dc.subject | Betimsel Analiz | |
| dc.title | Dijital oyunlarda polis temsili = Police representation in digital games | |
| dc.type | masterThesis | |
| dc.contributor.department | Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Bilimleri Ana Bilim Dal, | |
| dc.contributor.author | Çırak, Kerem | |
| dc.relation.publicationcategory | TEZ |