Çalışmanın amacı, gençlik dönemindeki bireylerin ebeveynleriyle yaşadığı din ve değer temelli çatışmaların doğasını ve bu çatışmaların çözümü sürecinde ne gibi strateji ve beceriler kullandıklarını anlamaya yöneliktir. Bu bağlamda gençlerin çatışma çözme sürecinde ne gibi becerilere sahip oldukları analiz edilerek sağlıklı aile yapısının kurulması ve sürdürülmesi için gerekli olan empati – etkili iletişim gibi temel becerilerin önemine dikkat çekmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği tercih edilmiş olup 2024 yılı içerisinde yaş aralığı 18-25 olan toplamda 17 genç ile yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Mülakatlardan elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile oluşturulan tema, kategori ve kodlar çerçevesinde değerlendirilmiştir. Çalışmanın bulguları arasında gençlerin ebeveynleriyle en çok giyim-kuşam, ibadetler, sıla-i rahim (akraba ilişkileri) ve bireyselleşme istenci üzerine çatışmalar yaşadıkları bulgulanmıştır. Bu çatışmaların nedenleri arasında ise dindarlık algısı, kuşak farkı ve geçmiş deneyimler, sosyo-kültürel farklılıklar ve olumsuz ebeveyn tutumları olduğu görülmektedir. Gençlerin ebeveynleriyle yaşadıkları din ve değer temelli çatışmaların çözüm sürecine dair bulgular, çatışmaya gösterilen tepkilerin taraflar arasındaki ilişkiye olumlu ve olumsuz etkisi üzerinden ele alınmıştır. Mülakatlarda elde edilen kavgacı, kaçınma ve taktiksel yaklaşım gibi çatışma çözme stratejilerinin aile içi ilişkileri olumsuz etkileyecek tutumlar olduğu değerlendirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen problem çözme, empati, etkili iletişim ve özdenetim gibi becerilerin ise çatışma çözme sürecinde olumlu ve yapıcı bir işlevi bulunduğu değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda gençlerin ebeveynleriyle yaşadıkları din ve değer temelli çatışmaların çatışma çözme becerileri doğrultusunda çözüme kavuşturulması ve bu becerilerin bireylerde geliştirilmesi aile bütünlüğünün sağlanması, sağlıklı aile yapısının oluşturulması, ailenin din ve değerleri aktarmadaki işlevselliğinin korunması ve artırılması açısından önemli olduğu değerlendirilmektedir.
The aim of the study is to understand the nature of religious and value-based conflicts experienced by individuals with their parents during their youth and the strategies and skills they use in the resolution of these conflicts. In this context, by analyzing the skills that young people have in the conflict resolution process, it aims to draw attention to the importance of basic skills such as empathy and effective communication, which are necessary for the establishment and maintenance of a healthy family structure. In the study, semi-structured interview technique, one of the qualitative research methods, was preferred and semi-structured interviews were conducted with a total of 17 young people aged 18-25 in 2024. The data obtained from the interviews were evaluated within the framework of themes, categories and codes created by the content analysis method. Among the findings of our study, it was found that young people mostly experience conflicts with their parents regarding clothing, worship, kinship relations and desire for individualization. The reasons for these conflicts are seen to be the perception of religiosity, generation gap and past experiences, socio-cultural differences and negative parental attitudes. The findings on the resolution process of religion and value-based conflicts experienced by young people with their parents are discussed through the positive and negative effects of the reactions to the conflict on the relationship between the parties. Conflict resolution strategies such as belligerence, avoidance and tactical approach obtained from the interviews were evaluated as attitudes that would negatively affect family relationships. It was evaluated that skills such as problem solving, empathy, effective communication and self-control obtained from the interviews had a positive and constructive function in the conflict resolution process. In this direction, it is considered that it is important to resolve the religion and value-based conflicts that young people experience with their parents in line with conflict resolution skills and to develop these skills in individuals in order to ensure family integrity, to create a healthy family structure, to protect and increase the functionality of the family in transferring religion and values.