Bu araştırma, Türkiye'de mesleki müzik eğitimi vermek üzere kurulmuş olan Güzel Sanatlar Liselerinde kullanılan klasik gitar eğitimi 9., 10., 11., 12. Sınıf kitaplarının incelenmesi maksadıyla yapılmıştır. Güzel Sanatlar Liselerinde kullanılan klasik gitar eğitimi 9., 10., 11., 12. Sınıf kitapları 3 amaç sorusu altında içerik özellikleri, klasik gitarda kullanılan temel davranışlar, çalım teknikleri, parmak numara ve sembolleri, kitaplarda bulunan müzikal terimler ulaşılan bilgiler ışığında tablo ve yorumlara dayanarak objektif bir bakış açısıyla ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışma doküman analizi(belgesel tarama) modeliyle yapılmıştır. Çalışmada ulaşılan veriler sonucunda 1. Tabloda kitapların hedeflediği kazanım sayılarıyla sınıf bazlı toplam ders saatleri gösterilmiştir. 2. Tabloda kitapların içerik özelliklerine bakılmıştır. 3. tabloda kitaplarda bulunan egzersiz/alıştırma, dizi, etüt ve eser sayılarına bakılmıştır. 4. tabloda kitaplarda yer alan egzersiz, dizi, kadans, arpej çalışması, bare çalışması, etüt ve eserlerin tonlarının dağılımlarına bakılmıştır. 5. Tabloda kitaplarında yer alan temel davranışlar, çalım teknikleri, parmak numara ve sembollerinin var olup olmadığına bakılmıştır. 6. Tabloda kitaplar hız terimleri, müzikal terimler ve gürlük terimleri açısından incelenmiştir. Ulaşılan veriler sonucunda kitapların birçok açıdan yeterli ve yararlı olduğu görülmekle beraber öğretim ilke ve yöntemlerinde bulunan kolaydan zora, bilinenden bilinmeyene, ekonomiklik, bütünlük ilkeleri göz önünde bulundurularak tekrar gözden geçirilmesinin Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerine verilecek eğitim için daha yararlı olacağı saptanmıştır. Yapılan bu çalımanın gitar eğitimcilerine, gitar eğitimi hakkında kitap yazmak isteyen yazarlara, Türkiye'de Güzel Sanatlar Lisesinde verilen gitar eğitimi hakkında bilgi edinmek isteyenlere, Güzel Sanatlar Lisesinde gitar eğitimi alan ya da ileride almayı hedefleyen öğrencilere neler öğrenecekleri konusunda bir fikir vermesi açısından yararlı olacağı düşünülmektedir.
This research was conducted to examine the 9th, 10th, 11th, and 12th grade classical guitar education books used in Fine Arts High Schools established to provide vocational music education in Turkey. The content features of the 9th, 10th, 11th, and 12th grade classical guitar education books used in Fine Arts High Schools were tried to be presented objectively under the 3 purpose questions, the basic behaviors used in the classical guitar, playing techniques, finger numbers and symbols, and musical terms found in the books based on tables and comments in the light of the information obtained. The study was conducted with the document analysis (documentary scanning) model. As a result of the data obtained in the study, the target achievement numbers of the books and the total lesson hours based on class were shown in Table 1. The content features of the books were examined in Table 2. The number of exercises/practices, scales, etudes and pieces in the books were examined in Table 3. The distribution of the tones of the exercises, scales, cadences, arpeggio studies, barre studies, etudes and pieces in the books was examined in Table 4. In Table 5, it was examined whether the basic behaviors, playing techniques, finger numbers and symbols in the books were present. In Table 6, the books were examined in terms of speed terms, musical terms and loudness terms. As a result of the data obtained, it was seen that the books were sufficient and useful in many respects, however, it was determined that revising them considering the principles of easy to difficult, known to unknown, economy and integrity in the teaching principles and methods would be more useful for the education to be given to the students of Fine Arts High School. It is thought that this study will be useful for guitar educators, writers who want to write books about guitar education, those who want to learn about the guitar education given in Fine Arts High Schools in Turkey, and students who receive guitar education in Fine Arts High Schools or who plan to receive it in the future, in terms of giving them an idea about what they will learn.