| dc.contributor.advisor | Profesör Doktor Ahmet Eskicumalı | |
| dc.date.accessioned | 2025-01-08T09:00:38Z | |
| dc.date.available | 2025-01-08T09:00:38Z | |
| dc.date.issued | 2024 | |
| dc.identifier.citation | Ekşi, Selin. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Dijital Gözetime İlişkin Algıları: Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Örneği = University Students' Perceptions About Digital Surveillance: The Case of Sakarya University Faculty of Communication. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12619/102854 | |
| dc.description | 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. | |
| dc.description.abstract | Bu tez çalışmasında modernite ile ortaya çıkan denetim ve kontrol odaklı toplumların özellikleri ve bu toplumlarda riskin önemli bir boyut olarak değerlendirilmesi incelenmiştir. Dijital dönüşüm ve ilgili teknolojilerin yaygın kullanımının, siber güvenlik riski, veri gizliliği riski, mahremiyet hakları ihlâli ve konuşma özgürlüğü riskleri gibi unsurları içerdiği belirtilmiştir. Dijital teknolojilerin yeni risk aracıları ve kaynakları olduğu, dijital risk toplumunun iki yönü olarak sayısallaştırıcı risk ve kullanım riskleri ele alınmıştır. Bu bağlamda dijital gözetimin modern toplumun artan riskli yapısında daha derin bir denetim ve kontrol sağladığı vurgulanmıştır. Mevcut araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin dijital gözetime ilişkin algılarının incelenmesidir. Nicel araştırma deseni kapsamında tasarlanan çalışmanın örneklemini Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi'nde öğrenim gören toplam 348 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş kişisel bilgi formu ve Asıl (2017) tarafından geliştirilmiş Dijital Gözetime İlişkin Algı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın analizinde SPSS v23 istatistik programı kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre üniversite öğrencilerinin dijital gözetim algılarının incelendiğini ve öğrencilerin büyük bir kısmının dijital gözetim uygulamalarına karşı farkındalık sahibi olduğunu görülmüştür. Dijital gözetimin mahremiyet ve veri güvenliği üzerindeki etkileri konusunda öğrencilerin endişeleri olduğu da bulgularda ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin dijital gözetim uygulamalarına karşı tutumlarının, kişisel veri güvenliği ve mahremiyet konularındaki duyarlılıkları ile ilişkili olduğu görülmüştür. Dijital gözetim uygulamalarının üniversite öğrencileri üzerinde önemli bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin dijital gözetim konusunda bilinçlendirilmesi ve veri güvenliği konularında daha fazla bilgilendirilmesi gerektiği araştırmadan çıkan öneriler arasındadır. Üniversitelerin, öğrencilerin mahremiyet haklarını koruyacak politikalar geliştirmesi ve uygulaması gerektiği de araştırma dahilinde vurgulanmaktadır. | |
| dc.description.abstract | This thesis examines the characteristics of societies focused on control and surveillance that emerged with modernity, and evaluates the importance of risk in these societies. It is noted that the widespread use of digital transformation and related technologies includes elements such as cybersecurity risk, data privacy risk, violation of privacy rights, and freedom of speech risks. Digital technologies are considered new intermediaries and sources of risk, and the two aspects of the digital risk society, namely digitizing risk and usage risks, are discussed. In this context, it is emphasized that digital surveillance provides deeper control and oversight in the increasingly risky structure of modern society. The purpose of this current research is to examine university students' perceptions of digital surveillance. The sample of the study, designed within the scope of the quantitative research design, consisted of a total of 348 students studying at Sakarya University Faculty of Communication. A personal information form developed by the researcher and the Perception Scale on Digital Surveillance developed by Asıl (2017) were used as data collection tools in the study. SPSS v23 statistical program was used in the analysis of the research. The research findings indicate that the digital surveillance perceptions of university students were examined, and it was found that a significant portion of the students are aware of digital surveillance practices. It was determined that students have concerns about the effects of digital surveillance on privacy and data security. Additionally, it was observed that students' attitudes towards digital surveillance practices are related to their sensitivity to personal data security and privacy issues. In conclusion, it was found that digital surveillance practices have a significant impact on university students. It is recommended that students be made more aware of digital surveillance and be better informed about data security issues. It is emphasized that universities should develop and implement policies to protect students' privacy rights. In this way, the main findings and conclusions of the research are presented concisely in the abstract section. | |
| dc.format.extent | iv, 60 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm. | |
| dc.language | Türkçe | |
| dc.language.iso | tur | |
| dc.publisher | Sakarya Üniversitesi | |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
| dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.subject | Teknoloji, | |
| dc.subject | Gözetim, | |
| dc.subject | Dijital Gözetim, | |
| dc.subject | Technology, | |
| dc.title | Üniversite Öğrencilerinin Dijital Gözetime İlişkin Algıları: Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Örneği = University Students' Perceptions About Digital Surveillance: The Case of Sakarya University Faculty of Communication | |
| dc.type | masterThesis | |
| dc.contributor.department | Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı, İletişim Bilimleri Bilim Dalı | |
| dc.contributor.author | Ekşi, Selin | |
| dc.relation.publicationcategory | TEZ |