Açık Akademik Arşiv Sistemi

Kuşak Çalışmalarının Sistematik Analizi = Systematic Analysis of Generation Studies

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Kadriye Kobak
dc.date.accessioned 2025-01-08T09:00:37Z
dc.date.available 2025-01-08T09:00:37Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Kıvırcı, Feyza. (2024). Kuşak Çalışmalarının Sistematik Analizi = Systematic Analysis of Generation Studies. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/102853
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Kuşaklar ve kuşak farklılıklarını açıklayıcı çalışmalar akademik literatürde, popüler kültürde, iş hayatında, eğitimde büyük ilgi görmektedir. Özellikle günümüzde beş kuşağın da birlikte yaşadığı gerçeğinden hareketle kuşakları anlamak, farklılıkları ortaya koymak önem taşımaktadır. Bu bağlamda çalışmada sosyal bilimler alanında kuşaklarla ilgili yapılan tez çalışmaları incelenerek, çeşitli alanlardaki değişimleri ortaya koymak hedeflenmiştir. Bu genel amaç ekseninde; yapılan tez çalışmalarının hangi disiplinlerde yoğunlaştığı, tercih edilen paradigmanın ne olduğu, hangi konularda ve disiplinlerde dağıldığı araştırılmıştır. Araştırmada nitel paradigma benimsenmiş ve doküman incelemesi esas alınmıştır. Elde edilen veriler ise sistematik analizi ile analiz edilmiştir. Bu çalışmada, ayrıca PRISMA kılavuzundan faydalanılmıştır. Çalışmanın evrenini YÖK Ulusal Tez Merkezi tarafından 2014-2022 yıllarında yayınlanan tezler, çalışmanın örneklemini kuşaklar arasında yapılan 172 adet çalışma oluşturmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın sonuçlara göre doktora tezlerinin 28 adet ile %16,28'ini ve yüksek lisans tezlerinin 144 adet ile %83,72'sini oluşturduğu Türkçe olan çalışmaların 160 adet ile %93,02'si, İngilizce dilinde olan çalışmaların 12 adet ile %6,98'i olduğu ve yıllar itibari ile 2019 yılı tezlerin 36 adet ile %20,93'ünü, 2021 yılı tezlerin 36 adet ile %20,93'ü ve 2022 yılı tezlerin 44 adet %25,58'i olduğu tespit edilmiştir. Yapılan çalışmaların yoğunlaştığı disiplinlere bakıldığında, Halkla İlişkiler bölümünün 41 adet çalışma ile %23,84'ünü, İletişim Bilimleri'nde 31 adet çalışma ile %18,02'sini ve Reklamcılık alanında 39 adet çalışma ile %22,67'sinin, olduğu tespit edilmiştir. Çalışmaların tercih edilen araştırma yöntemleri ele alındığında, nitel yöntem ile 42 adet (%24,42), nicel yöntem ile 70 adet (%40,70) tezin yapıldığı tespit edilmiştir. Tezlerin genelde pazarlama, tüketici, satış gibi alanlarda yoğunlaştığı ortaya koyulmuştur. Yapılan çalışmaların yoğunlaştığı disiplinlere bakıldığında en fazla Halkla İlişkiler alanında olduğu görülmüştür. Bu bağlamda, farklı alanlarda kuşaklar arası çalışmaların artması önem taşımaktadır. Gelecekte yapılacak araştırmaların, iş değerleri, iş tatmini ve örgütsel bağlılık veya pazarlama, marka ve tüketici araştırmalarından farklı olarak incelenmesi konuyla ilgili literatürü geliştirecek ve mevcut araştırmalar ışığında Türkiye'ye özgü ve kültürler arası geçişler üzerine yapılmasının faydalı olacağını söylenebilir.
dc.description.abstract Studies explaining generations and generation differences attract great attention in academic literature, popular culture, business life and education. It is important to understand the generations and reveal their differences, especially considering the fact that five generations live together today. In this context, the study aims to reveal the changes in various fields by examining the thesis studies on generations in the field of social sciences. In line with this general purpose; It was investigated in which disciplines the thesis studies were concentrated, what the preferred paradigm was, and in which subjects and disciplines they were distributed. The research adopted a qualitative paradigm and based on document analysis. The obtained data were analyzed by systematic analysis. In this study, the PRISMA guideline was also used. The population of the study consists of theses published by YÖK National Thesis Center between 2014-2022, and the sample of the study consists of 172 studies conducted between generations. In this context, according to the results of the research, 28 of the doctoral theses constitute 16.28%, 144 of the master's theses constitute 83.72%, 160 and 93.02% of the Turkish studies, and 12 of the English language studies. It was determined that it was 6.98% and over the years, it was 20.93% of 2019 theses with 36 pieces, 20.93% of 2021 theses with 36 pieces, and 25.58% of 2022 theses with 44 pieces. has been made. When we look at the disciplines in which the studies are concentrated, it is determined that the Department of Public Relations accounts for 23.84% with 41 studies, 18.02% with 31 studies in Communication Sciences, and 22.67% with 39 studies in the field of Advertising. has been made. Considering the preferred research methods of the studies, it was determined that 42 theses (24.42%) were conducted with the qualitative method and 70 theses (40.70%) were conducted with the quantitative method. It has been revealed that theses generally focus on areas such as marketing, consumer and sales. When we look at the disciplines where the studies are concentrated, it is seen that they are mostly in the field of Public Relations. In this context, it is important to increase intergenerational studies in different fields. It can be said that it would be beneficial to conduct future research on work values, job satisfaction and organizational commitment, or marketing, brand and consumer research, different from research, which will improve the literature on the subject and, in the light of existing research, on Turkey-specific and intercultural transitions.
dc.format.extent vii, 87 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Kuşak Çalışmaları,
dc.subject Sistematik Analiz,
dc.subject İletişim Çalışmaları,
dc.subject Generation Studies,
dc.title Kuşak Çalışmalarının Sistematik Analizi = Systematic Analysis of Generation Studies
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı, İletişim Bilimleri Bilim Dalı
dc.contributor.author Kıvırcı, Feyza
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/