Açık Akademik Arşiv Sistemi

Kültür Emperyalizminin Reklamlara Yansıması: Ev Yaşam Kategorisi Üzerine Bir Araştırma = The Reflection of Cultural Imperialism In Advertising: A Research on the Home Life Category

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Cengiz Erdal
dc.date.accessioned 2025-01-08T09:00:31Z
dc.date.available 2025-01-08T09:00:31Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Başoğlu, Beyzanur. (2024). Kültür Emperyalizminin Reklamlara Yansıması: Ev Yaşam Kategorisi Üzerine Bir Araştırma = The Reflection of Cultural Imperialism In Advertising: A Research on the Home Life Category. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/102846
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Dünya'da hızla yayılan kitle iletişim araçları sayesinde bir ülkenin ideolojik değerleri başka bir ülkeye çok kolay bir şekilde entegre edilebilmektedir. Medyayı etkin kullanan ABD ve bazı Batı ülkeleri ise geliştirdikleri modernleşme kuramında; az gelişmiş ülkelerin, gelişip modernleşebilmeleri için kendi geleneksel değerlerinden sıyrılmış olmaları gerektiğini savunmaktadır. Özellikle reklamlar kültürel mesajları barındırarak, kültür emperyalizmine sebebiyet vermektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, reklamlar aracılığıyla kültürel ögelerin hangi göstergeler ile tüketiciye aktarıldığının ve tüketici üzerinde nasıl tutum oluşturduğunun ortaya konularak; Türk toplumu ve özellikle de çalışma örneklem grubunu oluşturan üniversite öğrencileri üzerinde, milli kültürü korumaya yönelik farkındalık oluşturmaktır. Ayrıca literatür taramasına bağlı çalışmanın kültürel değerlerin reklam göstergeleri özelinde ve tutumu belirlemeye yönelik gerçekleştirilmesinin ilk olma niteliği göstermesi de diğer çalışmalara yol göstermesi açısından önem arz etmektedir. Çalışma kapsamında belirlenen ev yaşam kategorisi içerisinde yer alan Karaca Home ve English Home firmalarının, Youtube özelinde bulunan resmi hesapları içerisinden amaçsal örneklem yöntemi ile seçilen toplamda 10 adet reklam filmi, Ferdinand de Saussure ve Roland Barthes'ın göstergebilim çözümleme yaklaşımı ile incelenmiştir. Hemen sonrasında çözümlenen reklam mesajları ile aktarılan kültürel göstergelerin, tüketicide nasıl bir tutum oluşturduğunu saptamaya yönelik, Sakarya Üniversitesi Kyk Kız Öğrenci Yurdu örneklemi dahilinde 255 kişi ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Elde edilen reklam çözümlemeleri ve anket sonuçları bulgularının birbirlerini destekler nitelikte olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışma kapsamındaki reklamlar, Türk kültürünü yansıtmayarak daha çok kültür emperyalizmine yönelik mesajlar barındırmakta ve tüketici üzerinde kültürel etki de bulunmaktadır.
dc.description.abstract Thanks to the rapidly spreading mass media around the world, the ideological values of one country can be integrated into another country very easily. The USA and some Western countries, which use the media effectively, in the modernization theory they developed; He argues that underdeveloped countries should be stripped of their traditional values in order to develop and modernize. In particular, advertisements contain cultural messages and cause cultural imperialism. In this context, the aim of the study is to reveal the indicators through which cultural elements are conveyed to the consumer through advertisements and how they create attitudes on the consumer; The aim is to raise awareness about preserving the national culture among the Turkish society and especially the university students who constitute the study sample group. In addition, the fact that the study based on literature review is the first to be carried out to determine attitudes and advertising indicators of cultural values is important in terms of guiding other studies. A total of 10 commercials, selected by purposive sampling method from the official YouTube accounts of Karaca Home and English Home companies, which are in the home life category determined within the scope of the study, were examined with the semiotic analysis approach of Ferdinand de Saussure and Roland Barthes. A survey was conducted with 255 people within the sample of Sakarya University Kyk Girls' Dormitory to determine what kind of attitude the cultural indicators conveyed through the advertising messages analyzed immediately afterwards create in the consumer. It was concluded that the obtained advertising analyzes and survey results support each other. The advertisements within the scope of the study do not reflect Turkish culture, but rather contain messages aimed at cultural imperialism and have a cultural impact on the consumer.
dc.format.extent ix, 118 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Kültür Emperyalizmi,
dc.subject Ev Tekstili,
dc.subject Youtube Reklamları,
dc.subject Göstergebilim,
dc.title Kültür Emperyalizminin Reklamlara Yansıması: Ev Yaşam Kategorisi Üzerine Bir Araştırma = The Reflection of Cultural Imperialism In Advertising: A Research on the Home Life Category
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Ana Bilim Dalı, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bilim Dalı
dc.contributor.author Başoğlu, Beyzanur
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/