Açık Akademik Arşiv Sistemi

Akaryakıt İşletmelerinin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Raporlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma = A Research on the Examination of Corporate Social Responsibility Reports of Fuel Enterprises

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Tuğçe Boran
dc.date.accessioned 2025-01-08T09:00:30Z
dc.date.available 2025-01-08T09:00:30Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Erdoğan, Mehmet Ferhat. (2024). Akaryakıt İşletmelerinin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Raporlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma = A Research on the Examination of Corporate Social Responsibility Reports of Fuel Enterprises. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/102844
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Günümüzde işletmeler küreselleşmenin etkisiyle kurumların misyon ve vizyon değerleri adına çeşitli toplumsal projeler üretmektedirler. Bu çalışmaların temelinde kar elde etme amacı olsa da toplumsal sorunlar üzerinde farkındalık oluşturma ve geniş ölçekli kitlelere iletme çabasındadırlar. Bu amaçla sosyal sorumluluk projeleri üretir ve farkındalık oluşturma çabası içerisindedirler. Sosyal sorumluluk, işletmelerin kendi hedeflerini gerçekleştirirken toplumsal talep ve beklentilere hassasiyet gösterilme ve bu doğrultuda stratejiler üretme çabasıdır. İşletmeler, sosyal sorumluluk projelerini toplumun her kesimine duyurabilmesi ve kaynak oluşturabilmesi noktasında raporlanmaya ihtiyacı duymaktadırlar. Bu maksatla global ölçekli işletmeler açık, şeffaf ve kurumsal etik değerleri ile örtüşen raporlama çeşitleri kullanmaktadırlar. Bu çalışmada, akaryakıt işletmelerinin kurumsal sosyal sorumluluk projelerinin sosyal raporlama sistemi olan Küresel Raporlama Girişimi (Global Reporting Initative) standartları altında incelenmesine yönelik bir araştırmadır. Bu noktadan hareketle işletmelerin ekonomik sorumlulukları dışında, sosyal sorumluluk projelerinin belirlenmesi amacıyla, akaryakıt işletmelerinin kurumsal sosyal sorumluluk uygulamaları, küresel raporlama sistemi (GRI) standartları altında incelenmiştir. Kurumsal sosyal sorumluluk konuları, Türkiye Halkla İlişkiler Derneğinin belirlemiş olduğu standartlar olarak belirlenmiş olup, Küresel Raporlama Girişimi standartları ise, GRI-2 "Temel Konular" ve GRI-3 "Öncelikli Konular" iki ana başlık altında toplanmıştır. Çalışma kapsamında, 2015-2020 yılları arasında akaryakıt işletmeleri tarafından yayımlanan kurumsal sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik raporları içerik analizi tekniği çerçevesinde incelenmiş ve değerlendirmeye alınmıştır. Bu kapsamda dört akaryakıt işletmesi periyodik olarak KSS ve Sürdürülebilirlik raporlarına ulaşılmış olup, "Aygaz", "İpragaz", "Opet" ve "Tüpraş" örneklem olarak belirlenmiştir. Çalışmanın neticesinde, akaryakıt işletmelerinin küresel raporlama girişimi konularında raporlar sunduğu tespit edilmiştir.
dc.description.abstract Today, with the effect of globalization, businesses produce various social projects on behalf of the mission and vision values of the institutions. Although the aim of making a profit is the basis of these studies, they strive to raise awareness on social problems and convey them to large-scale masses. For this purpose, they produce social responsibility projects and strive to raise awareness. Social responsibility is the effort of businesses to be sensitive to social demands and expectations while achieving their own goals and to produce strategies in this direction. Businesses need to be reported in order to announce their social responsibility projects to all segments of the society and to create resources. For this purpose, global-scale enterprises use reporting types that are open, transparent and coincide with corporate ethical values. In this study, it is a research on the examination of corporate social responsibility projects of fuel companies under the standards of the Global Reporting Initiative, which is a social reporting system. From this point of view, in order to determine the social responsibility projects apart from the economic responsibilities of the enterprises, the corporate social responsibility practices of the fuel companies were examined under the global reporting system (GRI) standards. Corporate social responsibility issues have been determined as the standards determined by the Public Relations Association of Turkey, and the Global Reporting Initiative standards are grouped under two main headings: GRI-2 "Key Issues" and GRI-3 "Priority Issues". Within the scope of the study, corporate social responsibility and sustainability reports published by fuel companies between 2015-2020 were examined and evaluated within the framework of content analysis technique. In this context, CSR and Sustainability reports were periodically obtained by four fuel companies, and "Aygaz", "İpragaz", "Opet" and "Tüpraş" were determined as samples.As a result of the study, it has been determined that fuel companies submit reports on global reporting initiatives
dc.format.extent vii, 80 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Sosyal Sorumluluk, Sürdürülebilirlik,
dc.subject Sosyal Raporlama,
dc.subject İşletme,
dc.subject Küresel Raporlama Sistemi (GRI),
dc.title Akaryakıt İşletmelerinin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Raporlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma = A Research on the Examination of Corporate Social Responsibility Reports of Fuel Enterprises
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Ana Bilim Dalı, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bilim Dalı
dc.contributor.author Erdoğan, Mehmet Ferhat
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/