| dc.contributor.advisor | Doçent Doktor Abdurrahman Hendek | |
| dc.date.accessioned | 2025-01-08T09:00:16Z | |
| dc.date.available | 2025-01-08T09:00:16Z | |
| dc.date.issued | 2024 | |
| dc.identifier.citation | Tekin, Muhammet Numan. (2024). Yükseköğretim kurumları sınavlarının İmam Hatip Lisesi meslek dersleri üzerindeki etkisi = The effect of higher education institutions exams on Imam Hatip High School vocational courses. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12619/102826 | |
| dc.description | 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. | |
| dc.description.abstract | Bu çalışma, Yükseköğretim Kurumları Sınavlarının (YKS) İmam Hatip Lisesi (İHL) meslek dersleri üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda öncelikle İHL, İHL meslek dersleri ve YKS üzerinde kavramsal çerçeve çizilmiş ardından YKS'nin İHL meslek dersleri üzerindeki etkisi öğretmen ve öğrenci görüşlerine dayalı olarak farklı boyutlarıyla ortaya konmuştur. Araştırmada yöntem olarak nitel yaklaşım benimsenmiş, desen olarak durum çalışması tercih edilmiştir. Bu kapsamda Sakarya ili Anadolu İmam Hatip Liselerinde (AİHL) görev yapan 13 AİHL meslek dersi öğretmeni ve yine bu okullarda öğrenim gören 14 öğrenci ile görüşmeler yapılmıştır. Çalışma grubunun seçilmesinde amaçlı örneklem tekniği tercih edilmiş ve katılımcı öğrencilerin 12. sınıflardan, katılımcı öğretmenlerin ise 12. sınıfa derse giren öğretmenler arasından belirlenmesi sağlanmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmış, toplanan veriler betimsel analiz metodu ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre YKS'nin meslek dersleri ders motivasyonunu olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir. Bu bağlamda YKS'nin ders sürecine olumsuz etkisinin öğrencilerde öğretmenlerden daha çok hissedildiği anlaşılmaktadır. Araştırmaya göre gerek öğretmenler gerekse öğrenciler YKS'nin eğitim sürecinde bir motivasyon kaynağı olmasında hemfikirdirler. Bu sebeple katılımcılara göre AİHL meslek derslerinin YKS'de soru temsilinin olması ders motivasyonunun artmasına önemli ölçüde katkı sağlayacaktır. Ayrıca YKS'de Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) sorularının çözümünde genel olarak AİHL meslek dersleri müfredatının yeterli olduğu anlaşılmaktadır. Bunun yanında öğrencilerin bu sorularla ilgili çalışmalar yapmadığı, bazı öğretmenlerin de DKAB sorularının kazanımlarıyla ilgilenmediği gözlemlenmiştir. Öğrenci ve öğretmenler meslek derslerinin daha verimli işlenebilmesi için müfredatın sadeleştirilmesi gerektiğini, güncel konuların ve uygulamalı derslerin ağırlıkta olması gerektiğini ifade etmişlerdir. | |
| dc.description.abstract | This study aims to examine the impact of Higher Education Institutions Exams (YKS) on Imam Hatip High School (IHL) Vocational Courses. In this context, firstly, a conceptual framework was drawn on IHL, IHL Vocational Courses and YKS, and then the effect of YKS on IHL Vocational Courses was revealed in different dimensions based on teacher and student opinions. Qualitative approach was adopted as the method in the research, and case study was preferred as the design. In this context, interviews were held with 13 AIHL Vocational Course teachers working in Anatolian Imam Hatip High Schools (AIHL) in Sakarya and 14 students studying in these schools. Purposeful sampling was chosen to select the study group, and the participating students were determined to be from the 12th grade, and the participating teachers were determined to be teachers teaching the 12th grade. Data was collected through a semi-structured interview form, and the collected data was analyzed with the descriptive analysis method. According to the findings obtained from the research, it was determined that YKS had a negative impact on IHL Vocational Courses course motivation. In this context, it has been observed that the negative impact of YKS on the course process is felt more by students than by teachers. According to the research, both teachers and students agreed that YKS was a source of motivation in the education process. For this reason, according to the participants, the question representation of AIHL Vocational Courses in YKS will significantly contribute to increasing course motivation. In addition, it has been observed that the AIHL Vocational Courses curriculum is generally sufficient in solving the Religious Culture and Moral Knowledge (DKAB) questions in YKS. In addition, it was observed that students did not do studies on these questions and some teachers were not interested in the outcomes of the DKAB questions. Students and teachers stated that in order for AIHL Vocational Courses to be taught more efficiently, the curriculum should be simplified and current topics and applied courses should be predominant. | |
| dc.format.extent | viii, 133 sayfa ; 30 cm. | |
| dc.language | Türkçe | |
| dc.language.iso | tur | |
| dc.publisher | Sakarya Üniversitesi | |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
| dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
| dc.subject | Din Eğitimi, | |
| dc.subject | İmam Hatip Lisesi, | |
| dc.subject | Meslek Dersleri, | |
| dc.subject | Yükseköğretim Kurumları Sınavı, | |
| dc.title | Yükseköğretim kurumları sınavlarının İmam Hatip Lisesi meslek dersleri üzerindeki etkisi = The effect of higher education institutions exams on Imam Hatip High School vocational courses | |
| dc.type | masterThesis | |
| dc.contributor.department | Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı, Din Eğitimi Bilim Dalı | |
| dc.contributor.author | Tekin, Muhammet Numan | |
| dc.relation.publicationcategory | TEZ |