Açık Akademik Arşiv Sistemi

Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretim programının beceri temelli ahlak eğitimi açısından değerlendirilmesi = Evaluation of secondary education religious Culture and Ethics Curriculum in terms of skill-based moral education

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor Hasan Meydan
dc.date.accessioned 2025-01-08T09:00:12Z
dc.date.available 2025-01-08T09:00:12Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Kayış, Fatma Nur. (2024). Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretim programının beceri temelli ahlak eğitimi açısından değerlendirilmesi = Evaluation of secondary education religious Culture and Ethics Curriculum in terms of skill-based moral education. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/102821
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Çalışmanın amacı, ahlak eğitiminde beceri temelli eğitimin imkânını, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programı ve ders kitaplarında, beceri temelli eğitim ile ahlaki becerilerin konumunu etkinlik, sorular ve öğretmen görüşleri açısından incelemektir. Çalışma nitel araştırma olarak yürütülmüş ve öğretim programı ile ders kitabının beceri temelli ahlak eğitimi ve ahlaki becerilere yönelik neler içerdiğini görebilmek adına doküman incelemesine, öğretmenlerin beceri temelli ahlak eğitimine dair görüşlerine ulaşabilmek adına da görüşme yöntemine başvurulmuştur. Doküman inceleme kısmında veriler 9, 10,11 ve 12. sınıf DKAB ders kitapları ve ortaöğretim DKAB öğretim programından elde edilmiştir. Her sınıf düzeyinde ahlaki beceriler ile ilişkili görülen bir ünite seçilerek ünitelerin hazırlık çalışmaları, etkinlikleri ve değerlendirme çalışmaları incelemeye tabi tutulmuştur. Doküman incelemesinin ardından sahada konu ile ilgili tecrübe edinme imkânı bulan DKAB öğretmenleri ile görülmeler gerçekleştirilmiştir ve katılımcıları ortaöğretim düzeyinde derse giren 11 DKAB öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler analiz edilirken betimsel analiz tekniğine başvurulmuştur. Doküman analizinde ahlaki beceriler açısından Meydan tarafından becerilere dayalı ahlak eğitim modeli referans alınarak oluşturulan tema ve kodlar kullanmıştır. Görüşmeler ise hazırlanan kategori ve temalara göre analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretim programında yer alan kazanımların ve ders kitaplarında yer alan etkinliklerin genelinin ahlaki becerilerden ahlaki yargı becerisi ile ilişkili olduğu görülmüştür. Aynı zamanda öğretim programında beceri temelli yaklaşımın benimsediği ifade edilmiş ancak beceri temelli eğitim özelliklerinin kazanımlarda ve ders kitaplarında pek de yer almadığı görülmüştür. Öğretim programında beceri temelli eğitime yapılan vurgunun yanı sıra program ve ders kitaplarının beceri temelli eğitim açısından eksik kaldığı görülmektedir. Öğretmenlerin konu ile ilgili görüşleri incelendiğinde beceri temelli eğitim ile ilgili bilgilerinin yüzeysel olduğu ancak öğrencilere aktardıkları bilgilerin öğrenciler tarafından benimsenmesi ve davranışa dönüşmesini önemsedikleri görülmüştür.
dc.description.abstract The aim of the study is to examine the possibility of skills-based education in moral education and the position of skills-based education and moral skills in the Religious Culture and Ethics curriculum and textbooks in terms of activities, questions and teachers' opinions. The study was conducted as a qualitative research and document analysis was used to see what the curriculum and textbook contain about skills-based moral education and moral skills, and interview method was used to reach teachers' views on skills-based moral education. In the document analysis part, data were obtained from 9th, 10th, 11th and 12th grade Religious Culture and Ethics textbooks and secondary education Religious Culture and Ethics curriculum. At each grade level, a unit related to moral skills was selected and the preparatory studies, activities and evaluation studies of the units were examined. After the document review, interviews were conducted with the Religious Culture and Ethics teachers who had the opportunity to gain experience on the subject in the field and the participants consisted of 11 Religious Culture and Ethics teachers teaching at the secondary level. Descriptive analysis technique was used to analyze the data. In terms of moral skills in document analysis, themes and codes created by Meydan with reference to the skills-based moral education model were used. Interviews were analyzed according to the categories and themes prepared. As a result of the research, it was seen that the achievements in the curriculum and the activities in the textbooks were generally related to the moral judgment skill among moral skills. At the same time, it was stated that the skills-based approach was adopted in the curriculum, but it was seen that the characteristics of skills-based education were not included in the outcomes and textbooks. In addition to the emphasis on skill-based education in the curriculum, it is seen that the curriculum and textbooks are incomplete in terms of skill-based education. When the opinions of the teachers on the subject were examined, it was seen that their knowledge about skill-based education was superficial, but they cared about the adoption and transformation of the information they conveyed to the students into behaviors by the students.
dc.format.extent vi, 111 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Ahlaki Beceri,
dc.subject Beceri Temelli Eğitim,
dc.subject Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi,
dc.subject Moral Skills,
dc.title Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretim programının beceri temelli ahlak eğitimi açısından değerlendirilmesi = Evaluation of secondary education religious Culture and Ethics Curriculum in terms of skill-based moral education
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı, Din Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.author Kayış, Fatma Nur
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/