Öğretim programları sürekli olarak değişen zamana uyum sağlayarak kendini yenileyen ve gelişen formatta olmalıdır. 4-6 yaş grubu Kur'an kursları öğretim programı 2014 yılından beri birçok yönden yenilenmiş ve geliştirilmiştir. 2014 yılı 4-6 yaş öğretim programı, programın ve uygulamanın yeni olmasından kaynaklı eksikleri mevcut olup 2018 yılında uygulanan öğretim programıyla eksiklikleri giderilmeye çalışılmıştır. 2022 yılında ise eğitimin yarım ve tam gün şeklinde uygulanmaya başlanmasıyla program, yarım ve tam gün uygulanacak şekilde, konu ve kazanımlar yeniden değerlendirilmiş, programa çocukları farklı gelişim alanlarında destekleyecek etkinlikler eklenerek program yeniden güncellenmiştir. Bu çalışma, 2022 yılında güncellenen 4-6 Yaş Kur'an kursu öğretim programının program geliştirme ilkeleri açısından ve öğretici görüşlerine göre incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması modelinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Çalışmada veri kaynağı olarak 4-6 yaş Kur'an kursu öğretim programı ve konuyla ilgili yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi ile gerçekleştirilen öğretici görüşleri kullanılmıştır. Görüşmeler araştırmanın amaçlarına uygun olarak nitel bulgu elde etmeye yeterli olacak sayıda öğretici ile yapılmıştır. Görüşmelerde maksimum çeşitlilik sağlayabilecek şekilde öğretici seçimine gidilmiştir. Mülakatlar, Kocaeli ili Gölcük, Başiskele ve Kartepe müftülüklerine bağlı 4-6 yaş Kur'an kurslarında görevli olan ve 2023-2024 eğitim-öğretim yılında görev yapan 13 öğreticiyle yüz yüze olarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yapılarak yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre; 2022 yılı 4-6 yaş öğretim programının program geliştirme yaklaşımlarından konu merkezli, öğrenci merkezli ve problem merkezli yaklaşımın sentezlendiği sonucuna ulaşılmıştır. Program geliştirme modellerinden Taba-Tyler yaklaşımının benimsendiğini sonucuna ulaşılmıştır. Öğreticilerden elde edilen bulgulara göre; öğreticilerin büyük bir kısmı, programın din eğitimi ve değerler eğitimi açısından yeterli olduğunu düşünmekte ancak soyut kavramların somutlaştırılması ve öğretim materyallerinin yetersizliği gibi konularda geliştirilmesi gerektiğini belirtmektedirler. Fiziki şartlar ve yardımcı personel eksikliği, öğreticilerin karşılaştığı başlıca sorunlar arasında yer almaktadır. Öğreticiler, derslerde drama, oyun ve tekrarlama gibi çeşitli yöntem ve teknikler kullanmakta ancak daha fazla dijital kaynak ve materyale ihtiyaç duymaktadır. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri açısından öğreticiler, genellikle soru-cevap ve gösterip yaptırma yöntemlerini tercih etmektedir. Sonuç olarak öğreticiler, programın genel olarak yeterli olduğunu düşünmekte ancak daha fazla öğretim materyali ve kaynağın sağlanması, fiziki şartların iyileştirilmesi, yardımcı personel eksikliğinin giderilmesi gibi konularda iyileştirmeler yapılması gerektiğini belirtmektedirler. Öğreticiler, programın etkinliğinin arttırılması için programa veli katılım etkinliklerinin eklenmesi, programın yerel ihtiyaçlara göre uyarlanabilir olması, öğreticilere yönelik hizmet içi eğitimlerin artırılması, velilere yönelik tanıtım programları yapılması gibi önemli öneriler sunmaktadır.
Curriculum should be in a format that constantly renews and develops itself by adapting to the changing times. The 4-6 age group Qur'an courses curriculum has been renewed and developed in many ways since 2014. The 2014 curriculum for 4-6 year olds has deficiencies due to the newness of the program and the application, and the deficiencies were tried to be eliminated with the curriculum implemented in 2018. In 2022, with the implementation of half and full day education, the program was reevaluated, the subjects and achievements were reevaluated, and the program was updated again by adding activities to support children in different developmental areas. This study aims to examine the 4-6 year old Qur'an course curriculum, which was updated in 2022, in terms of curriculum development principles and according to the opinions of the instructors. The research was conducted in the case study model, which is one of the qualitative research methods. Semi-structured interview technique was used in the data collection process. In the study, the 4-6 year old Qur'an course curriculum and the opinions of the instructors, which were conducted with the semi-structured interview method, were used as data sources. Interviews were conducted with a sufficient number of instructors to obtain qualitative findings in accordance with the objectives of the research. The instructors were selected to provide maximum diversity in the interviews. Interviews were conducted face-to-face with 13 teachers working in 4-6 years old Qur'an courses affiliated to Gölcük, Başiskele and Kartepe mufti offices in Kocaeli province and working in the 2023-2024 academic year.The data obtained were interpreted by descriptive analysis. According to the research findings; it was concluded that the 2022 4-6 years old curriculum synthesized subject-centered, student-centered and problem-centered approaches from curriculum development approaches.It was concluded that the Taba-Tyler approach was adopted from curriculum development models. According to the findings obtained from the teachers; most of the teachers think that the program is sufficient in terms of religious education and values education, but they state that it needs to be improved in terms of concretization of abstract concepts and inadequacy of teaching materials. Physical conditions and lack of auxiliary personnel are among the main problems faced by the teachers.The instructors use various methods and techniques such as drama, games and repetition in their lessons, but they need more digital resources and materials. In terms of measurement and evaluation methods, instructors generally prefer question-answer and demonstration methods. As a result, the instructors think that the program is generally adequate, but there are some issues such as providing more teaching materials and resources, improving physical conditions, and eliminating the lack of auxiliary personnel. In order to increase the effectiveness of the program, teachers offer important suggestions such as adding parent participation activities to the program, adapting the program according to local needs, increasing in-service trainings for teachers, and conducting promotional programs for parents.