Açık Akademik Arşiv Sistemi

Kültür Endüstrisi Bağlamında Netflix Film Jeneriklerinin İncelenmesi = Analysis of Netflix Movie Credits in the Context of the Culture Industry

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doktor Öğretim Üyesi Tülay Çelik
dc.date.accessioned 2024-01-26T12:11:33Z
dc.date.available 2024-01-26T12:11:33Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Kaya, Abdulselam. (2023). Kültür Endüstrisi Bağlamında Netflix Film Jeneriklerinin İncelenmesi = Analysis of Netflix Movie Credits in the Context of the Culture Industry. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/101687
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Bu çalışma Netflix film jeneriklerini, kültür endüstrisi kuramı bağlamında değerlendirmeyi amaçlamıştır. Kültür endüstrisi kuramını geliştiren Adorno ve Horkheimer, yaratıcılıktan ve özgünlükten uzak kitlesel olarak üretilen kültür endüstrisi ürünlerinin bireyleri ve toplumu şekillendirdiğini; egemen sistemi meşrulaştırdığını iddia etmişlerdir. Büyük kitleleri etkileyen güçlü bir kitle iletişim aracı olan sinemayı da bir kültür endüstrisi ürünü olarak değerlendirmişlerdir. Adorno ve Horkheimer'ın yapıtları incelendiğinde kültür endüstrisi ürünlerinin niteliklerini ortaya koyan 9 temaya (standartlaşma, arzuyu kışkırtma, hız, kolay anlaşılırlık, vaatler sunma, ipuçları verme, reklam üretme, gerçeklik yanılsaması yaratma ve tahmin edilebilirlik) ulaşılmıştır. Bu başlıklardan hareketle Netflix film jenerikleri tematik olarak analiz edilmiştir. Nitel araştırma perspektifiyle Netflix'in 2018-2022 yılları arasında yayımlanan ve ilk 28 gün içinde en fazla izlenme süresine sahip 10 filmi (Red Notice, Don't Look Up, Bird Box, Glass Onion: A Knives Out Mystery, The Gray Man, Troll, Blood Red Sky, The Platform, All Quiet on the Western Front ve Black Crab) ölçüt örneklem olarak seçilmiştir. Bu filmlerin jenerikleri betimsel analiz yöntemiyle tematik olarak çözümlenirken teknik, estetik ve ideoloji arasındaki ilişkiyi görünür kılabilmek için grafik ve sinamatografik öğeler başlığı altında belirlenen 18 analiz birimi kullanılmıştır. Bulgular, kültür endüstrisi eleştirisi bağlamında yorumlanmıştır. Sonuç olarak, kültür endüstrisi ürünleriyle Netflix film jeneriklerinin benzer nitelikler taşıdığı tespit edilmiş, film jeneriklerinin teknik ve estetik özellikleriyle kültür endüstrisinin ideolojik söylemine nasıl eklemlendiği ortaya konmuştur.
dc.description.abstract This study aimed to evaluate Netflix movie credits in the context of culture industry theory. Developing the theory of the culture industry, Adorno and Horkheimer stated that mass-produced culture industry products, far from creativity and originality, shape individuals and society; they claimed that it legitimizes the dominant system. They also evaluated the cinema, a powerful mass media tool that affects large masses, as a product of the culture industry. When the works of Adorno and Horkheimer are examined, 9 themes that reveal the characteristics of the products of the culture industry (standardization, provoking desire, speed, easy comprehensibility, offering promises, giving clues, producing advertisements, creating the illusion of reality and predictability) have been reached. Based on these titles, Netflix movie credits were analyzed thematically. From a qualitative research perspective, Netflix's 10 movies released between 2018 and 2022 with the highest watch time in the first 28 days (Red Notice, Don't Look Up, Bird Box, Glass Onion: A Knives Out Mystery, The Gray Man, Troll, Blood Red Sky, The Platform, All Quiet on the Western Front and Black Crab) were selected as criteria sample. While the credits of these films were analyzed thematically with the descriptive analysis method, 18 analysis units determined under graphic and cinematographic elements were used to make the relationship between technique, aesthetics and ideology visible. The findings were interpreted in the context of culture industry criticism. As a result, it has been determined that culture industry products and Netflix movie credits have similar qualities, and it has been revealed how movie credits are articulated to the ideological discourse of the culture industry with their technical and aesthetic features.
dc.format.extent xiii, 237 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Kültür Endüstrisi,
dc.subject Film Jenerikleri,
dc.subject Netflix,
dc.subject Yaratıcı Endüstriler,
dc.subject Culture Industry,
dc.subject Movie Credits,
dc.subject Netflix,
dc.subject Creative Industries
dc.title Kültür Endüstrisi Bağlamında Netflix Film Jeneriklerinin İncelenmesi = Analysis of Netflix Movie Credits in the Context of the Culture Industry
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı, Görsel İletişim Tasarımı Sanat Dalı
dc.contributor.author Kaya, Abdulselam
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/