dc.contributor.advisor |
Doktor Öğretim Üyesi Tülay Çelik |
|
dc.date.accessioned |
2024-01-26T12:11:33Z |
|
dc.date.available |
2024-01-26T12:11:33Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.citation |
Kaya, Abdulselam. (2023). Kültür Endüstrisi Bağlamında Netflix Film Jeneriklerinin İncelenmesi = Analysis of Netflix Movie Credits in the Context of the Culture Industry. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/101687 |
|
dc.description |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışma Netflix film jeneriklerini, kültür endüstrisi kuramı bağlamında değerlendirmeyi amaçlamıştır. Kültür endüstrisi kuramını geliştiren Adorno ve Horkheimer, yaratıcılıktan ve özgünlükten uzak kitlesel olarak üretilen kültür endüstrisi ürünlerinin bireyleri ve toplumu şekillendirdiğini; egemen sistemi meşrulaştırdığını iddia etmişlerdir. Büyük kitleleri etkileyen güçlü bir kitle iletişim aracı olan sinemayı da bir kültür endüstrisi ürünü olarak değerlendirmişlerdir. Adorno ve Horkheimer'ın yapıtları incelendiğinde kültür endüstrisi ürünlerinin niteliklerini ortaya koyan 9 temaya (standartlaşma, arzuyu kışkırtma, hız, kolay anlaşılırlık, vaatler sunma, ipuçları verme, reklam üretme, gerçeklik yanılsaması yaratma ve tahmin edilebilirlik) ulaşılmıştır. Bu başlıklardan hareketle Netflix film jenerikleri tematik olarak analiz edilmiştir. Nitel araştırma perspektifiyle Netflix'in 2018-2022 yılları arasında yayımlanan ve ilk 28 gün içinde en fazla izlenme süresine sahip 10 filmi (Red Notice, Don't Look Up, Bird Box, Glass Onion: A Knives Out Mystery, The Gray Man, Troll, Blood Red Sky, The Platform, All Quiet on the Western Front ve Black Crab) ölçüt örneklem olarak seçilmiştir. Bu filmlerin jenerikleri betimsel analiz yöntemiyle tematik olarak çözümlenirken teknik, estetik ve ideoloji arasındaki ilişkiyi görünür kılabilmek için grafik ve sinamatografik öğeler başlığı altında belirlenen 18 analiz birimi kullanılmıştır. Bulgular, kültür endüstrisi eleştirisi bağlamında yorumlanmıştır. Sonuç olarak, kültür endüstrisi ürünleriyle Netflix film jeneriklerinin benzer nitelikler taşıdığı tespit edilmiş, film jeneriklerinin teknik ve estetik özellikleriyle kültür endüstrisinin ideolojik söylemine nasıl eklemlendiği ortaya konmuştur. |
|
dc.description.abstract |
This study aimed to evaluate Netflix movie credits in the context of culture industry theory. Developing the theory of the culture industry, Adorno and Horkheimer stated that mass-produced culture industry products, far from creativity and originality, shape individuals and society; they claimed that it legitimizes the dominant system. They also evaluated the cinema, a powerful mass media tool that affects large masses, as a product of the culture industry. When the works of Adorno and Horkheimer are examined, 9 themes that reveal the characteristics of the products of the culture industry (standardization, provoking desire, speed, easy comprehensibility, offering promises, giving clues, producing advertisements, creating the illusion of reality and predictability) have been reached. Based on these titles, Netflix movie credits were analyzed thematically. From a qualitative research perspective, Netflix's 10 movies released between 2018 and 2022 with the highest watch time in the first 28 days (Red Notice, Don't Look Up, Bird Box, Glass Onion: A Knives Out Mystery, The Gray Man, Troll, Blood Red Sky, The Platform, All Quiet on the Western Front and Black Crab) were selected as criteria sample. While the credits of these films were analyzed thematically with the descriptive analysis method, 18 analysis units determined under graphic and cinematographic elements were used to make the relationship between technique, aesthetics and ideology visible. The findings were interpreted in the context of culture industry criticism. As a result, it has been determined that culture industry products and Netflix movie credits have similar qualities, and it has been revealed how movie credits are articulated to the ideological discourse of the culture industry with their technical and aesthetic features. |
|
dc.format.extent |
xiii, 237 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
dc.rights.uri |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
Kültür Endüstrisi, |
|
dc.subject |
Film Jenerikleri, |
|
dc.subject |
Netflix, |
|
dc.subject |
Yaratıcı Endüstriler, |
|
dc.subject |
Culture Industry, |
|
dc.subject |
Movie Credits, |
|
dc.subject |
Netflix, |
|
dc.subject |
Creative Industries |
|
dc.title |
Kültür Endüstrisi Bağlamında Netflix Film Jeneriklerinin İncelenmesi = Analysis of Netflix Movie Credits in the Context of the Culture Industry |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı, Görsel İletişim Tasarımı Sanat Dalı |
|
dc.contributor.author |
Kaya, Abdulselam |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|