İdareler, faaliyetleri kapsamında özel hukuk kişileriyle sözleşmeler yapmaktadır. Bu sözleşmelerin yapılması aşamasında tamamen idare hukuku kurallarının uygulandığı ihale süreci işletilmektedir. Temel ihale kanunları olan Devlet İhale Kanunu'nda ve Kamu İhale Kanunu'nda ihale, işin istekliler arasından seçilecek birine bırakıldığını gösteren ve sözleşmenin imzalanmasıyla tamamlanan işlemleri ifade edecek şekilde tanımlanmaktadır. Dolayısıyla ihale birden çok idari işlemin tesis edildiği bir süreci ifade etmektedir. Bu süreçte tesis edilen işlemlerden kaynaklanan uyuşmazlıkların giderilmesinde ivedi yargılama usulü uygulanmaktadır. İvedi yargılama usulü genel yargılama usulüne göre yargılamaya ilişkin sürelerin kısaltıldığı ve belli usullerin ihmal edildiği özel bir yargılama usulüdür. İvedi yargılama usulünün düzenlenmesine ilişkin madde gerekçesinde kanun koyucu, bazı uyuşmazlıkların nitelikleri itibariyle diğerlerinden ayrıştığını, bu uyuşmazlıkların süratle sonuçlandırılmaması halinde hem idareler hem de davacılar bakımından önemli sonuçlarının olacağını ifade etmiştir. Bu gerekçeyle ihaleden yasaklama kararları hariç ihale işlemlerinin de olduğu belli sayıda uyuşmazlık ivedi yargılama usulü kapsamında düzenlenmiştir. Düzenleme şu haliyle bir kanun maddesinde olması gereken belirliliğe sahip değildir. Zira ihaleden yasaklama kararları hariç ihale işlemlerinin ivedi yargılama usulüne tabi olacağı ifade edilmiş, fakat hangi işlemlerin ihale işlemi olduğuna veya ihaleden yasaklama kararlarının neden hariç tutulduğuna yönelik bir açıklama yapılmamıştır. Bu doğrultuda hangi ihale işlemlerinin ivedi yargılama usulünün kapsamında olduğunun belirlenmesinde ise ihale mevzuatından ve yargı kararlarından faydalanmak gereklidir. Çalışmanın amacı ivedi yargılama usulüne tabi ihale işlemlerini tespit etmek ve bu işlemlere ilişkin uyuşmazlıkların giderilmesinde uygulanan usulü açıklamaktır.
Administrations make contracts with private law persons within the scope of their activities. At the stage of making these contracts, the tender process in which administrative law rules are applied is operated. In the State Procurement Law and the Public Procurement Law, which are the basic procurement laws, the tender is defined as the transactions that show that the work is left to someone to be selected from among the bidders and that is completed with the signing of the contract. Therefore, tender refers to a process in which more than one administrative process is established. In the settlement of disputes arising from the transactions established in this process, summary proceedings is applied. Summary proceedings is a special trial procedure in which the duration of the proceedings is shortened and certain procedures are neglected, according to the general trial procedure. In the justification of the article regarding the regulation of summary proceedings, the legislator stated that some disputes differ from others in terms of their characteristics, and that if these disputes are not resolved quickly, there will be important consequences for both the administrations and the plaintiffs. For this reason, a certain number of disputes, including tender procedures, have been regulated within the scope of summary proceedings. The regulation, as it stands, does not have the certainty that should be in a law article. Because it has been stated that the tender procedures, except for the banning decisions from the tender, will be subject to summary proceedings, but no explanation has been given as to which transactions are tenders or why the prohibition decisions from the tender are excluded. In this respect, it is necessary to make use of the tender legislation and judicial decisions in determining which tender procedures are within the scope of summary proceedings. The aim of the study is to identify the tender transactions subject to summary proceedings and to explain the procedure applied in the settlement of disputes regarding these transactions.