Meslek lisesi öğrencilerinin katıldığı bu araştırmanın amacı öğrencilerin matematik öz yeterlik algıları ile mesleki matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Sakarya iline bağlı Geyve ilçesindeki meslek lisesinde öğrenim gören Bilişim, Elektrik-Elektronik, Mobilya, Moda Tasarımı ve Muhasebe-Finansman alanlarından toplam 292 öğrenci ve 17 alan öğretmeni çalışma grubunu oluşturmaktadır. Nicel ve nitel verilerin beraber kullanıldığı bu araştırmada veriler; öğrencilerin öğrenim gördükleri alan, sınıf düzeyi, cinsiyet olmak üzere demografik bilgileri, başarıları olarak matematik ile ilişkili meslek dersleri yazılı sınavlarından elde ettikleri ortalama puanları, Umay (2001)'in ürettiği Matematik Öz yeterlik Algısı Ölçeği ve meslek alan öğretmenleri ve öğrencilerden elde edilen görüşme formları kullanılmıştır. Nicel veriler; betimsel analiz, bağımsız örneklem t-testi, varyans analizi (ANOVA) ve Korelasyon analizi (Pearson) ile nitel veriler ise araştırmacı tarafından tekrarlı okunması yoluyla, tema, kategori ve kodların ortaya konulması ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; meslek lisesi öğrencilerinin matematik öz yeterlik algısının cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematik öz yeterlik algıları öğrenim gördükleri alana göre matematiği yaşam becerilerine dönüştürebilme alt boyutunda anlamlı bir farklılık gösterirken, matematik konularında davranışlarındaki farkındalık, matematik benlik algısı alt boyutlarında ve ölçeğin tamamında anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin matematik öz yeterlik algıları ile mesleki matematik başarıları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkinin pozitif yönlü zayıf bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Matematik Eğitimi, Matematik Öz Yeterlik Algısı, Mesleki Matematik, Akademik Başarı
The aim of this paper is to find the connections with the perception of mathematical self-efficacy in vocational school students and their academic performance in vocational mathematics. The student group contains 292 male and female students enrolled in the Information Technology, Electrical Engineering, Furniture, Fashion Design and Accounting and Finance Departments of the 10th, 11th and 12th Grades of the Vocational High School in the Geyve District of Sakarya Province between 2019- 2020 years. The study used both quantitative and qualitative data. Gender, department of education, grades and academic performance (average achievement level in professional mathematics) information of the students were gathered by using Umay (2001) self-efficacy perception scale in mathematics and Interview forms obtained from vocational teachers and students were used. Quantitative data; Using descriptive analysis, independent sampling T-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and Pearson correlation analysis; Qualitative data were analyzed by the surveyor by reading and collecting them on specific topics. As a result of the research; It was determined that the mathematics self-efficacy perception of vocational high school students did not make a significant difference according to the gender and grade level variables. While students' mathematics self-efficacy perceptions showed a significant difference in the sub-dimension of transforming mathematics into life skills according to the department they studied, it was observed that there was no significant difference in the sub-dimensions of awareness of their behavior in mathematics, mathematics self-perception and the whole scale. In addition, it was determined that there was a statistically significant and weak positive relationship between students' perceptions of mathematics self-efficacy and professional mathematics achievement. Keywords: Mathematics training, self-efficacy perception in mathematics, vocational mathematics, academic success.