Bu çalışmada, XX. yüzyılda Münir Nurettin Selçuk'un öğrencilerinden biri olan ses icracısı hafız Necmi Rıza Ahıskan'ın hayatı, meşk silsilesi, mûsikî çevresi ve sanatına dair bilgiler verilmiştir. Bir bestekâr da olan Hafız Necmi Rıza Ahıskan' ın kendisine ait iki adet bestesi vardır. Hüzzam Makamı "Derman Aramam Derdime Gözyaşımı Silmem" şarkısının notaları ve ses kaydı mevcut iken, Nihâvend Makamı "Güzelim Seninle Bir Gezelim" şarkısının ses kaydı ve notaları yakın arkadaşı emekli kurmay Albay Reşit Çağın'ın arşivindeki ses kaydına ulaşılarak notaya alınmıştır. Toplamda 91 adet ses icrası kayıtlarına ulaşılmış, tablo halinde gösterilmiş, eserler mûsikî programıyla tekrar notaya alınmış, Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi anlayışına göre analizleri yapılarak Necmi Rıza Ahıskan' ın hayatı ve sanatı hakkında geçerli ve güvenilir tespitler elde edilmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, hafız Necmi Rıza Ahıskan'ın hayatı, meşk silsilesi, mûsikî çevresi ve sanatına dair bilgilerin kronolojik bir perspektiften değerlendirilmesi gereğini ortaya koyması sebebiyle alana kaynak olacak niteliktedir.
In this study, information about the life, practice line, musical environment and art of the performer Hafiz Necmi Rıza Ahıskan, who was one of the students of Münir Nurettin Selçuk in the XXth century, is given. Hafız Necmi Rıza Ahıskan, who is also a composer, has two compositions of his own. While the notes and recordings of the song of Hüzzam Makam "I do not seek a remedy, I do not wipe my tears away (Derman Aramam Derdime Gözyaşımı Silmem) " are available, the recording and notes of the Nihâvend makam "My beauty, let's take a trip with you (Güzelim Seninle Bir Gezelim)" song were recorded by accessing the audio recording in the archive of his close friend, retired staff Colonel Reşit Çağın. A total of 91 recordings of performances were reached, displayed in tables, the works were notated again with the musical program, and it was aimed to obtain valid and reliable determinations about Necmi Rıza Ahıskan's life and art by analyzing them according to the Arel-Ezgi-Uzdilek system. This research is a source for the field as it reveals the necessity of evaluating the information about Hafiz Necmi Rıza Ahıskan's life, meshk line, musical environment and art from a chronological perspective.