Açık Akademik Arşiv Sistemi

Sigorta sektöründe lider üye etkileşiminin çalışan performansı ve iş tatmini üzerindeki etkisi = Impact of leader member exchange on employee performance and job satisfaction in the insurance industry

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Elvan Yıldırım
dc.date.accessioned 2023-06-19T11:42:37Z
dc.date.available 2023-06-19T11:42:37Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Çapan, Ertuğrul. (2023). Sigorta sektöründe lider üye etkileşiminin çalışan performansı ve iş tatmini üzerindeki etkisi = Impact of leader member exchange on employee performance and job satisfaction in the insurance industry. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/100841
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Lider üye etkileşimi teorisi; lider ve üyeler arasında oluşan etkileşim sonucunda üyelerin davranışlarında farklılık görülen bir etkileşim kuramıdır. Bu etkileşim çalışanların performansı ve iş tatminleri etki etmektedir. Bu etkileşimler olumlu olabileceği gibi olumsuz da olabilmektedir. Bu durumun gerek iş tatmini gerekse de çalışan performansı üzerinde bir rolü olacağı bilinmektedir. Bu doğrultuda literatürde araştırmalar yaygın olsa da sigorta sektöründe pek yaygın değildir. Bu araştırmanın amacı lider-üye etkileşiminin, çalışanların performansı ve iş tatmini üzerindeki etkisini sigorta sektöründe incelemektir. Diğer bir ifade ile araştırma sonucunda lider-üye etkileşiminin ve alt boyutlarının iş tatmini ile çalışan performansı üzerindeki etkilerinin kapsamlı incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeliyle yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul'da bulunan sigorta sektöründe görev yapan lider ve çalışanlar, örneklemini ise kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 241 katılımcı oluşturmuştur. Araştırma verileri, Lider Üye Etkileşimi Ölçeği (LMX-MDX 12), Çalışan Performansı Ölçeği ve Minnesota İş Tatmini Ölçeği ile toplanmıştır. Yapılan hiyerarşik regresyon analizleri sonucunda, sigorta sektöründe lider-üye etkileşiminin iş tatminini ve çalışan performansını pozitif yönde etkilediği anlaşılmıştır. Ek olarak, lider-üye etkileşiminin alt boyutları olan etki, katkı, sadakat ve profesyonel saygının iş tatminini pozitif yönde etkilediği bulunmuştur. Ancak sigorta sektöründe katkı ve sadakat boyutunun çalışan performansını negatif yönde etkilediği neticesine varılmıştır. Bu yönüyle araştırma bulgularının literatüre katkı ve yeni araştırma fikirleri kattığı ifade edilebilir.
dc.description.abstract Leader member exchange theory; It is an interaction theory that differs in the behavior of the members as a result of the interaction between the leader and the members. This interaction affects the performance and job satisfaction of the employees. These interactions can be positive or negative. It is known that this situation will have a role on both job satisfaction and employee performance. In this direction, although researches are common in the literature, they are not very common in the insurance sector. The aim of this research is to examine the effect of leader-member interaction on employee performance and job satisfaction in the insurance industry. In other words, as a result of the research, it is aimed to comprehensively examine the effects of leader-member interaction and its sub-dimensions on job satisfaction and employee performance. The research was conducted with the relational screening model. The universe of the research consisted of leaders and employees working in the insurance sector in Istanbul, and the sample consisted of 241 participants determined by the convenience sampling method. Research data were collected with the Leader Member Interaction Scale (LMX-MDX 12), the Employee Performance Scale, and the Minnesota Job Satisfaction Scale. As a result of hierarchical regression analyzes, it was understood that leader-member interaction in the insurance industry positively affects job satisfaction and employee performance. In addition, it was found that the sub-dimensions of leader-member interaction such as influence, contribution, loyalty and professional respect positively affect job satisfaction. However, it has been concluded that the contribution and loyalty dimension in the insurance sector negatively affects employee performance. In this respect, it can be stated that the research findings contribute to the literature and add new research ideas.
dc.format.extent vii, 81 yaprak : şekil, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Lider Üye Etkileşimi,
dc.subject İş Tatmini,
dc.subject Çalışan Performansı,
dc.subject Sigorta,
dc.title Sigorta sektöründe lider üye etkileşiminin çalışan performansı ve iş tatmini üzerindeki etkisi = Impact of leader member exchange on employee performance and job satisfaction in the insurance industry
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, İnsan Kaynakları Yönetimi ve Endüstri İlişkileri Bilim Dalı
dc.contributor.author Çapan, Ertuğrul
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/