Dijitalleşme kavramının giderek yaygınlaşması ve bilişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler sonucunda geleneksel ticaret alışkanlıkları yerini farklı inovatif yaklaşımlara bırakmıştır. Dijitalleşme sayesinde işletmeler ihtiyaç duydukları mal ve hizmetleri en hızlı şekilde seçme ve karşılaştırma imkanına sahiptir. Bu nedenle dijitalleşmenin ekonomi ve ticarete yansımaları önem arz etmektedir. Bu çalışma dijitalleşmenin endüstriyel satın alma süreçlerine olan etkilerini tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu çalışma ile Sakarya ilinde faaliyet gösteren firmaların satın alma süreçleri, kriterleri ve ilgili firmaların satın alma departmanlarında çalışan personellerin yaklaşımları irdelenmiştir. Bu doğrultuda literatürden elde edilen bulgular ve gerçekleştirilen derinlemesine mülakat yöntemi ile kolayda örnekleme tekniği kullanılarak online anket formları oluşturulmuştur. Araştırma Sakarya ilinde faaliyet gösteren firmaların satın alma yetkililerinden toplanan veriler ile hazırlanırken, 105 katılımcıdan elde edilen veriler analize dahil edilmiştir. Uygulama sonrası elde edilen veriler SPSS 23.0 programı ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, dijitalleşmenin endüstriyel satın alma süreçlerine olan etkisi satın almacılar tarafından önemli derecede algıladığı sonucuna ulaşılmıştır. Satın alma faaliyetleri içerisinde operasyonel ve stratejik faaliyetlerin ölçüldüğü likert ifadelerin analizi sonucunda dijitalleşen satın alma süreçlerinin departman ve çalışan verimliliklerinin arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Dijitalleşmenin endüstriyel satın alma süreçlerine olan etkisinin demografik değişkenlere göre farklılıp farklılaşmadığını ortaya koymaya yönelik yapılan analizler sonucunda farklılık rastlanmamıştır. Aynı zamanda satın alma yetkililerinin dijitalleşmeyi satın alma süreçlerinde önemli olarak algılamasına rağmen işveren ve kamu kuruluşlarının dijitalleşmeye yönelik çalışmaları yeterli algılanmamaktadır.
As the concept of digitalization becomes more widespread and developments in information technologies, traditional trade habits have been replaced by different innovative approaches. Thanks to digitalization, businesses have the opportunity to choose and compare the goods and services they need in the fastest way. For this reason, the reflections of digitalization on the economy and trade are important. This study was prepared to determine the effects of digitalization on industrial purchasing processes. In this study, the purchasing processes of the companies operating in Sakarya province, their criteria, and the approaches of the personnel working in the purchasing departments of the relevant companies were examined. In this direction, online questionnaire forms were created by using the findings obtained from the literature and the in-depth interview method, and the convenience sampling technique. While the research was prepared with the data collected from the purchasing authorities of the companies operating in the province of Sakarya, the data obtained from 105 participants were included in the analysis. The data obtained after the application were analyzed with the SPSS 23.0 program. As a result of the analysis, it has been concluded that the effect of digitalization on industrial purchasing processes are perceived by the buyers to a significant extent. As a result of the analysis of likert expressions, in which operational and strategic activities are measured, it has been concluded that digitalized purchasing processes increase department and employee productivity. As a result of the analyzes made to reveal whether the effect of digitalization on industrial purchasing processes differs according to demographic variables, no difference was found. At the same time, although the purchasing authorities perceive digitalization as important in the purchasing processes, the efforts of employers and public institutions towards digitalization are not perceived as sufficient.