GİRİŞ VE AMAÇ: Bu çalışmada hastanede poliklinik bekleme alanlarında inhaler cihazların doğru kullanımının anlatıldığı eğitim videoları göstermenin hastaların inhaler cihaz kullanım becerileri (İCKB) üzerindeki etkisi araştırıldı. GEREÇ VE YÖNTEM: 04.12.2018-31.12.2018 tarihleri arasında, Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi Göğüs Hastalıkları polikliniğine başvuran, inhaler cihaz kullanan ilk 300 hasta 1. grup olarak çalışmaya alındı. Katılımcılar Kişisel Bilgi Formu doldurdu. İnhaler cihaz kullanımları gözlemlenerek İCKB skalası üzerinden 0-10 arasında puanlama yapıldı. Birinci grup çalışması bittikten sonra, poliklinik bekleme alanında inhaler cihaz kullanımını anlatan video gösterisi oynatılmaya başlandı. Sonrasında 01.04.2019-30.04.2019 tarihleri arasında göğüs hastalıkları polikliniğine başvuran inhaler cihaz kullanan ilk 300 hasta çalışmaya 2. grup olarak alındı. Bu gruba da kişisel bilgi formu doldurtuldu ve İCKB skalası üzerinde puanlamaları yapıldı. Gruplar arasında İCKB açısından fark olup olmadığı ve İCKB ile ilişkili faktörler değerlendirildi. İstatistiksel olarak %95 güven aralığında p≤0,05 anlamlı kabul edildi. BULGULAR: 2. grup hastaların İCKB puanlarının 1. gruba göre arttığı görüldü. Ölçülü Doz İnhaler kullananların ortalama puanı 5,05±2,16'dan 6,38±2,34'e, Diskus kullananlarda 6,25±2,08'den 7,20±1,96'e, Turbuhaler kullananlarda 7,11±1,66'dan 7,44±2,52'e, Aerolizer kullananlarda 6,44±1,59'dan 6,94±1,93'e yükseldiği görüldü. Bu artış Turbuhaler dışında hepsinde anlamlıydı. 2. gruptaki video izleyen katılımcılar ile 1. gruptaki katılımcıların karşılaştırılmasında; eğitim videosunu izleyenlerin, 1. gruptakilere göre kullandıkları inhaler cihaz çeşitleri farketmeksizin ölçekten anlamlı düzeyde daha yüksek puan aldıkları görüldü. Hastaların eğitim videosunu izleme durumuna etkili faktörler; cinsiyet, eğitim durumu, gelir durumu, cihaz eğitimi ve cihazından memnuniyet durumu olarak bulundu. SONUÇ: Sağlık tesislerinin poliklinik bekleme alanlarındaki ekranlarda inhaler cihaz kullanımının gösterilmesi hastaların inhaler cihaz kullanımlarına ciddi faydalar sağlayacak ve hatalı/eksik cihaz kullanımı kaynaklı tedavi maliyetlerinin azaltılmasına olanak sağlayacaktır.
INTRODUCTION AND AIM: In this study; The effect of presentation of training videos explaining the correct use of inhaler devices in the waiting areas of the outpatient clinic on the Ability of Inhaler Device Use (AIDU) was investigated. MATERIAL AND METHODS: First 300 patients who applied to the Pulmonary Outpatient Clinic of Sakarya University Education and Research Hospital between 04.12.2018-31.12.2018 were included in the first group. Participants filled out the Personal Information Form. The use of inhaler devices was observed and scored on the AIDU scale. After the first group study was completed, a video presentation about the use of inhaler devices was started to be played in the waiting area of the outpatient clinic. Then, first 300 patients using inhaler devices who applied to the outpatient clinic of respiratory diseases between 01.04.2019-30.04.2019 were included in the study as the second group. This group also filled out personal information form and scored on the AIDU scale. The difference between the groups in terms of AIDU and factors related to AIDU were evaluated. P≤0.05 was considered statistically significant in 95% confidence interval. RESULTS: AIDU scores of 2nd group patients were higher than 1nd group. Measured Dose Inhaler users average score from 5.05 ± 2.16 to 6.38 ± 2.34, Discus users 6.25 ± 2.08 to 7.20 ± 1.96, Turbuhaler users 7.11± 1.66 to 7.44 ± 2.52, and increased from 6.44 ± 1.59 to 6.94 ± 1.93 in Aerolizer users. This increases was significant in all but not in Turbuhaler using. In the comparison of the participants in the 2nd group and the participants in the 1st group; it was seen that those who watched the training video scored significantly higher than the scale, regardless of the type of inhaler device they used. Factors influencing the status of patients watching the training video; gender, educational status, income status, device training and device satisfaction. CONCLUSION: Presentation the use of inhaler devices on the screens in the outpatient clinic waiting areaof health facilities will provide significant benefits to the use of the tender devices of the patients and will allow to reduce the treatment costs due to the use of faulty / incomplete devices. Keywords: Educational films and videos, Chronic obstructive pulmonary disease, Asthma, Inhalation devices, Outpatient waiting area