Açık Akademik Arşiv Sistemi

Doğrudan metanol yakıt hücrelerinde yakıt hücresi parametrelerinin performansa etkisinin sayısal olarak incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Profesör Doktor İmdat Taymaz
dc.date.accessioned 2022-01-28T08:49:31Z
dc.date.available 2022-01-28T08:49:31Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Yegenoğlu, Şeyda. (2021). Doğrudan metanol yakıt hücrelerinde yakıt hücresi parametrelerinin performansa etkisinin sayısal olarak incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/97259
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Fosil yakıtların azalmasıyla birlikte yenilenebilir enerji kaynaklarına ihtiyaç artmaktadır. Yakıt hücreleri enerji kaynakları arasında umut vadeden bir teknoloji olmuştur. Doğrudan metanol yakıt hücresinde kullanılan yakıtın sıvı olması nedeniyle diğer yakıt hücreleri ile karşılaştırıldığında ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada, üç boyutlu, çok bileşenli, tek fazlı, izotermal ve tek hücreli doğrudan metanol yakıt hücresi geliştirilmiştir. Bu model, sonlu elemanlar analizi çözücü ve simülasyon yazılımı olan COMSOL Multiphysics programı kullanılarak oluşturulmuştur. Oluşturulan matematiksel model, literatürdeki deneysel çalışmalarda kullanılan parametrelerle çalıştırılarak karşılaştırılmış ve aralarında uyum olduğu doğrulanmıştır. Daha sonra seçilen parametrelerin üç farklı değeri için simülasyon program çalıştırılmıştır. Kullanılan parametreler için polarizasyon eğrileri, güç yoğunluğu eğrileri oluşturulmuştur. Kanal girişinden çıkışına doğru metanolün, suyun, karbondioksidin ve oksijenin kütle oranlarındaki değişimler gösterilmiştir. Çalışmanın sonucunda; doğrudan metanol yakıt hücresi, farklı çalışma koşullarında ve tasarım parametrelerinde çalıştırıldığında yakıt hücresinin performansı üzerindeki etkilerini değerlendirerek optimize edilebileceği ortaya çıkmıştır.
dc.description.abstract With the decline of fossil fuels, the need for renewable energy sources is increasing. Fuel cells have been a promising technology among energy sources. Compared to other fuel cells, direct methanol fuel cell stands out due to the fuel used in the fuel cell is liquid. In this study, three-dimensional, multicomponent, single-phase, isothermal, and single cell of direct methanol fuel cell has been developed. This model is developed using the COMSOL Multiphysics program, a finite element analysis solver and simulation software. The developed mathematical model was compared by the parameters used in experimental studies in the literature and confirmed that there is good agreement with experimental data. Then the simulation program was solved for three different values of the selected parameters. For the parameters used, polarization curves, power density curves are formed. From the channel inlet to outlet changes in the mass fraction of methanol, water, carbon dioxide and oxygen have been shown. In conclusion of the study, it has been revealed that direct methanol fuel cell can be optimized by evaluating its effects on the performance of the fuel cell when operated under different operating conditions and design parameters.
dc.format.extent xii, 97 yaprak : grafik, resim, tablo ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Doğrudan metanol yakıt hücresi
dc.subject COMSOL Multiphysic
dc.subject Matematiksel modelleme
dc.subject Direct methanol fuel cell
dc.subject COMSOL Multiphysics
dc.title Doğrudan metanol yakıt hücrelerinde yakıt hücresi parametrelerinin performansa etkisinin sayısal olarak incelenmesi
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim Dalı, Enerji Bilim Dalı
dc.contributor.author Yegenoğlu, Şeyda
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/