Tez çalışması kapsamında farklı taşıyıcı sistem özelliklerine sahip betonarme yapıların deprem etkisinde altında, plastik mafsal teorisine bağlı kalınarak uygulanan yatay yük artırımı metoduyla itme analizleri yapılıp göstermiş olduğu davranışlar araştırılmıştır. Aktif deprem kuşağında yer alan bölgelerdeki betonarme yapılar itme analizine tabi tutularak yük-deplasman eğrilerine ulaşılmış ve deprem etkisi altındaki yapının performansı hakkında bilgiler edinilmiştir. Taşıyıcı sistemde farklı aks açıklıkları ve taşıyıcı eleman boyutlarındaki değişimlere bağlı olarak betonarme yapı modellerinin yatay yük artışında göstermiş olduğu yapı davranışları araştırılmıştır. Elde ettiğimiz veriler ışığında betonarme yapıların tasarım kısmında dikkate alınması gereken hususlar hakkında önerilerde bulunulmuştur. Toplamda 9 (dokuz) farklı yapı modeli incelenmiştir. Mimari tasarımlar nedeniyle bazı aksların kesişim noktalarındaki kolonların kaldırılması durumları da dikkate alınarak her bir yapı modeli için ayrıntılı olarak statik itme analizleri yapılmıştır. Ulaşılan sonuçlar nezdinde depreme karşı yapıların göstermiş olduğu dayanım ve davranışlar belirlenmiştir. Sonuçlar göz önüne alınarak incelenen yapı modellerinin olumlu ve olumsuz yanları ortaya konulmuştur. Yapılan çalışma sonucunda betonarme yapıların tasarım aşamasında yapıların olabildiğince simetrik olarak tasarlanması tercih edilmelidir. Aks açıklıklarının da minimum ölçülerde tasarlanması önerilir. Yapılarda bırakılan büyük galeri boşlukları yapının davranışını olumsuz etkilemektedir. Mümkün olduğunca yapıda süreksiz tasarımlardan kaçınılmalıdır. Yapıda galeri boşluklarının zaruri olduğu durumlarda taşıyıcı eleman boyutları arttırılmaya ve aks açıklıkları azaltılmaya çalışılmalıdır.
Within the scope of thesis, the behaviors of reinforced concrete structures with different load-bearing systems under the effect of earthquake were examined in detail by applying pushover analysis using the load-increase method adhering to the plastic hinge theory. The reinforced concrete structures located in the active seismic zone were subjected to the pushover analysis, their load-displacement curves were obtained, and determinations were made about the performance of the structure under the earthquake. The fluctuations due to different axle spans and changes in the dimension of the bearing elements and the behaviors of the models inhorizontal load increase were examined. In the light of the data we have obtained, recommendations about the points to be considered in the design part of reinforced concrete structures were declared. In total, 9 different building models were examined. Pushover analyzes were made for eachmodel and their detailed calculations were made. Under the supervision of the results we have achieved, the strength and behavior of the buildings against earthquakes were determined. The positive and negative sides of the models were revealed considering the results. As a result of the study, it should be allowed to model the reinforced concrete structures as symmetrically as possible during the design phase. Axle clearances should be designed in minimum dimensions. Large gallery gaps in the structures negatively affect the behavior of the building. Discontinuity should be avoided as much as possible. In cases where gallery gaps in the structures are necessary, the bearing element dimensions should be increased, and the axle clearances should be decreased.